L’Orquestra simfònica

El proper dimarts dia 10 de març els nens i nenes de 5è, ens n’anirem a l’Auditori a gaudir d’una audició que ens oferirà la jove orquestra simfònica del Conservatori, dirigida per Dolors Ricart.
De moment una petita mostra del que és una orquestra simfònica, i aquesta de casa nostra, del Vallès.

I per gaudir d’una flashmob.

A més a més, si cliques AQUÍ, podràs gaudir d’una interpretació ben diferent d’una orquestra simfònica.

Una orquestra és un conjunt instrumental. Dit d’una altra manera, una agrupació de músics en representació dels diferents instruments que existeixen, dirigits normalment per un director, i que interpreten l’obra de manera conjunta.

L’orquestra per excel·lència, amb més renom, i segurament també la de més envergadura, és l’anomenada simfònica. Aquesta s’usa per a la interpretació de peces de gran format, escrites amb una quantitat molt gran d’instruments (podent arribar fins a 100), i per tant molt riques en sonoritat i timbres. De fet, el seu tamany actual requereix d’un espai molt gran degut a la gran quantitat d’instruments. L’establiment i orígens d’aquesta orquestra es remunta cap al segle XVII i XVIII, amb les successives incorporacions d’instruments degut a la seva invenció o a les seves característiques de timbre. Per posar un exemple, la incorporació de la percussió va ser degut a la influència de la música africana i asiàtica en un determinat moment. Així, doncs, a través de simfonies i òperes i la capacitat de creació i innovació dels diversos compositors de diferents corrents, l’orquestra ha arribat al seu volum i formació actuals.
A part de l’orquestra simfònica tal com se la coneix popularment, es poden trobar altre tipus d’agrupacions orquestrals segons el que requereixi l’obra a interpretar, com per exemple poden ser: l’orquestra de cambra (és un tipus d’orquestra que abasta tot tipus de conjunts instrumentals, essent l’única condició que aquest tipus d’orquestra tingui una mida relativament petita, formada generalment per menys de 20 músics), l’orquestra de corda (amb només representació d’aquesta tipologia d’instruments), l’orquestra simfònica amb cor, l’orquestra simfònica amb solistes vocals o instrumentals, etc. A més a més, la instrumentació pot variar prou en funció del criteri del compositor, així com el nombre total d’integrants de l’orquestra.
Clica AQUÍ per veure quina és la col·locació dels instruments de l’orquestra.

No obstant això hi ha altres maneres de col·locar-la. A l’audiió que anirem la veurem així:

A més a més si vols jugar una estona clica al següent enllaç.

Enguany però a l’Auditori escoltarem tres peces interpretades per la jove orquestra simfònica del conservatori.

La 1a serà el 1r moviment: Allegro moderato, de la simfonia inacabada de Schubert.

I aquí us deixem la mateixa audició per tal de poder veure com els directors i directores llegeixen una particcela.

Una de les altres obres que escolarem serà “El Danzón nº 2” de Arturo Márquez, compositor mexicà. El Danzón és una dansa llatinoamericana queté origen en la contradansa francesa del renaixement. Avui es balla en parelles.

I per acabar us deixem la versió de Gustavo Dudamel, un jove director sortit de les orquestres veneçolanes de El Sistema, on infants de les classes més baixes de Veneçuela van poder accedir a una formació musical de qualitat i a convertir-se en professionals de la mà de José Antonio Arbeu. Així, la música ha canviat el destí de molts infants!Però això ja són figues d’un altre paner…