Jornades europees de patrimoni (JEP)

Tal com anem anunciant en alguna de les entrades d’aquest espai web, aquest cap de setmana passat s’han celebrat a molts indrets de Catalunya i Europa, les Jornades Europees de Patrimoni(JEP). Els palaus, els castells, els monestirs, les fàbriques, els jardins històrics i altres espais patrimonials, n’han obert les portes perquè els ciutadans gaudeixin de visites gratuïtes i  activitats per donar a conèixer en profunditat el  patrimoni comú, la millor manera d’aconseguir la implicació social en la seva salvaguarda i valoració.

Enguany però l’obra del Cançoner Popular de Catalunya celebra els seus 100 anys, i una de les propostes per a l’any 2022 és divulgar les cançons que s’hi amaguen i es van recollir com a patrimoni immaterial.

El grup de ponent “Karregades de Romanços“, amb la col·laboració de l’Associació Àgora d’Albatàrrec donen a conèixer algunes de les cançons de ponent que s’han trobat dins l’Obra del Cançoner.

Com a escola i institució, enguany hem participat d’aquestes jornades aportant el nostre granet de sorra a la cultura i el patrimoni immaterial de la cançó. Per aquest motiu cada cicle de l’escola s’ha aprés dues cançons recollides a ponent, les quals hem interpretat al pati de l’escola.

Us en deixem una petita mostra.

INFANTI:

• Cançó eliminativa, recollida a Lleida el 26 d’agost de 1930 interpretada per un grup d’infants de la casa-hospici de Lleida.

• Cançó infantil, recollida a Lleida el 26 d’agost de 1930 interpretada per un grup d’infants de la casa-hospici de Lleida.

CICLE INCIAL:

• La dansa, recollida a Alcarràs el 8 de setembre de 1930 i interpretada per Dolors Dolert (dita la Botera)

• Lo poll i la puça, recollida a Alcarràs el 8 de setembre de 1930 i interpretada per Magdalena Xarles (dita la Magdalena recadera)

CICLE MITJÀ:

• L’hostal de la Perera, recollida a Sudanell l’11 de setembre de 1930 i interpretada per Farncisca Ingla (dita la Pubilla del Codony)

• Ball de bastons, recollida a Balaguer el 26 d’agost de 1929, i interpretada per Josep Güell i Bonjoc de Tàrrega.

CICLE SUPERIOR:

• La dama d’Aragó, recollida a la Granadella el 2 d’agost de 1932, i interpretada per Francisca Freixinet.

• Corrandes, recollides a Guissona el 14 d’agost de 1929, i interpretada per Josepa Jou (dita la Pepeta de les cadires)

Les primeres estrofes que cantem tots els infants són les que la Josepa Jou va interpretar, la resta de quartetes que certs infants canten fent de solistes són inventades per a l’ocasió.

EQUIP DOCENT I NO DOCENT DEL CENTRE:

• La Rosada, recollida a Maials el 1932, interpretada per Teresa Miró i Martí