Microambients

 

Els microambients són espais delimitats i distribuïts dins l’aula ordinària. Cada espai té una o més propostes i el nen/a va voluntariament a la proposta que vol o necessita. 

Quan els microambients es presenten a primera hora del matí, els nens/es flueixen per l’espai en una entrada relaxada amb unes propostes pensades i proposades per la mestra en relació a una realitat d’aula, a unes necessitats, processos i continguts adequats. També es poden fer els microambients en altres franges horàries.   

Aquesta organització permet una autonomia de l’infant, en la que pren decisions del què necessita i vol fer i se’l va acompanyant  per tal que hi hagi una evolució en el seu aprenentatge personal, social i de continguts. 

L’espai d’aula es distribueix per diferents microambients: ESCRIPTORI I ART, MATEMÀTIQUES, CIÈNCIA, SIMBÒLIC, JOC A LA CATIFA, CONSTRUCCIONS, BIBLIOTECA.

La manera de funcionar és garantint unes propostes riques que els infants exploren de forma autònoma, interactuen amb el material i l’espai generant situacions de joc, de conversa, d’acció, d’escolta, de lectura, d’escriptura, de comptatge, d’art, d’observació, de reflexió, de manipulació… Les propostes són generalment obertes i ofereixen al nen la possibilitat d’actuar d’acord al seu nivell, moment evolutiu i necessitats. 

El rol del mestre/a serà observar, guiar, acompanyar, proposar, fer de model i oferir l’ajuda òptima quan aquesta sigui necessària. En farà la valoració pertinent i les adaptacions o modificacions que cregui convenients per a que les propostes, els espais i els materials afavoreixin l’aprenentatge i el desenvolupament integral de l’infant.