A Catalunya disposem de la llengua de signes catalana (LSC) que és la llengua pròpia de les Persones Sordes del nostre territori Té una estructura i una gramà tica que la defineix com a tal i també disposa d’un alfabet dactilològic, el qual es correspon a les lletres de l’abecedari.
La nostra escola compta amb un programa especÃfic d’audició i llenguatge (PSAL) que es concreta en el recurs d’un Suport Intensiu a l’Audició i Llenguatge (SIAL) des del curs 2017/2018. L’objectiu d’aquest programa és la plena inclusió de l’alumnat sord per assolir les competències amb igualtat d’oportunitats, garantint la mà xima participació.Â
Aixà doncs, per tal promoure la plena inclusió i contribuir en la visibilitat de la LSC, s’incopora aquesta llengua en el dia a dia de l’escola, ajudant a desenvolupar la competència comunicativa i lingüÃstica dels infants i, al mateix temps, potenciant l’accessibilitat dels aprenentatges a través de la LSC dins l’aula.
Per tant, no només l’alumnat sord signant es troba immers en l’aprenentatge de la LSC, sinó que també s’ofereix aquesta possibilitat a tot l’alumnat de l’escola.Â
De forma especÃfica, a la comunitat de grans es fa a través de la franja de variable, en 45 minuts setmanals, on es procura que els nens i nenes s’introdueixin en el coneixement de la Comunitat Sorda per tal de poder comprendre per què la LSC és una llengua al mateix nivell que qualsevol altra llengua oral.Â
Concretament, durant aquest primer trimestre, han après el vocabulari bà sic relacionat amb les rutines i la descripció personal i dels altres, amb l’objectiu d’adquirir destresa en la comunicació signada i poder continuar avançant en l’aprenentatge d’aquesta llengua de cara al segon trimestre.Â
D’altra banda, a la comunitat de mitjans s’incorpora la LSC a les assemblees, durant 30 minuts setmanals, tot introduint vocabulari bà sic i funcional per al dia a dia de l’escola.Â
Per acabar i seguint la lÃnia sensibilitzadora cap a aquesta llengua, enguany s’ha introduït la LSC com a formació de claustre per tal que tothom prengui consciència sobre la importà ncia de visibilitzar la llengua de signes i crear un contingut accessible per a l’alumnat sord signant.Â