Quan entrem escoltem … “Gentil Antònia” d ‘Eduard Toldrà

Tot i que gairebé no ens queda res de curs, anem esgarrapant les darreres músiques de “Quan entrem escoltem…”. Aquesta quinzena recordem a un altre compositor català, del qual aquest any se’n celebren els 50 anys de la seva mort, n’Eduard Toldrà.
Eduard Toldrà i Soler (Vilanova i la Geltrú, 7 d’abril del 1895 – Barcelona, 31 de maig del 1962), músic i compositor, va ser una de les figures més importants de la música catalana del segle XX. Se’l considera el gran arquitecte del renaixement musical català dels anys 20 i un dels grans exponents del Noucentisme musical.
A banda de la seva faceta de compositor, fou també un excel·lent violinista, fundador del Quartet de corda Renaixement. Fou professor de violí i de direcció d’orquestra a l’Escola Municipal de Música de Barcelona, on s’havia format musicalment. I des de 1944 fins a la seva mort fou director titular de l’Orquestra Municipal de Barcelona.
Toldrà va marcar la seva personalitat en tots els camps de la música i, a més, fou un artista en majúscules : va escriure, dibuixar, fou un actor consumat i conreà intensivament la filosofia i l’humor .
D’aquest autor n’estem escoltant una sardana, “Gentil Antònia”, i la veritat es que dóna gust entrar a l’escola amb aquesta música tan nostra i que tant ens recorda que l’estiu ja és a prop.