BAT. Orientació dels continguts de les matèries de modalitat d’Humanitats i Ciències socials

Història de l’art (2n)

La Història de l’Art és una part important de l’herència cultural de la Humanitat. L’art respon a una de les necessitats i ànsies més profundes de la persona: no hi ha hagut cap època ni cap societat en la Història, que no hagi produït formes artístiques.

En la matèria d’Història de l’Art, ens aproparem al fenomen de l’art i a la seva història. A través de la visió i de l’anàlisi de les obres d’art – tan en imatges com en directe -, analitzarem l’evolució del’arquitectura, l’escultura i la pintura, des de l’època clàssica i els seus antecedents fins a l’actualitat.

Llengua i Cultura Llatines

Aprenentatge de la llengua llatina i de la civilització i cultura de la Roma antiga. Es treballa la pervivència de la tradició clàssica (llengua, literatura, patrimoni arqueològic…) en el món occidental i, en especial, a Catalunya.

Llengua i cultura Gregues

Aprenentatge de la llengua i la cultura de la Grècia clàssica, que tant han influït en la civilització i en el pensament occidentals. A més de la llengua es treballa també la pervivència en el català del seu vocabulari, l’etimologia.

Geografia (2n)

Es tracta d’una matèria que intenta explicar com és el món d’avui des de diferents àmbits, com el de la demografia, l’economia o l’urbanisme. S’intenta respondre a la pregunta: “Per què això és així aquí?”. Territorialment s’estudia el món en general i al final es concreta a Catalunya, l’Estat Espanyol i Europa. No és pas una descripció física del món, més aviat és una anàlisi de la relació entre l’home i el planeta i les conseqüències d’aquesta relació.

Història del món contemporani (1r)

Com el seu títol ens indica és una matèria que analitza el passat, però el més recent, bàsicament els segles XIX i XX i els inicis del XXI. L’abast territorial és planetari encara que se situa sobretot a Europa i no es fixa gaire en Espanya i Catalunya donat que això ho fa la matèria d’Història de 2n de batxillerat. Intentem explicar la història a partir de l’anàlisi de documents, iconografies, gravats… i ho fem de forma global, centrant-nos en la història de tota la societat.

Economia (1r)

L’economia és una matèria d’introducció recent en el sistema educatiu que intenta respondre als principals problemes econòmics de la societat i alhora ajudar les persones a prendre les seves decisions. L’alumnat viu immers en un sistema econòmic i des dels primers anys de vida ja actua, pren decisions més o menys independents com a persona consumidora o estalviadora i en un futur com a persona treballadora i electora.
L’alumnat que cursa economia, a més d’adquirir consciència del rol que juga en el propi sistema econòmic, de com les seves decisions de consum, afecten i s’interelacionen amb d’altres, ha de tenir sensibilitat i curiositat per al coneixement d’altres situacions econòmiques.

Funcionament de l’Empresa i Disseny de Models de Negoci (2n)

L’estudi de la realitat empresarial tant des dels seus aspectes interns com en totes les implicacions amb el seu entorn constitueix una base fonamental per a la vida activa dels alumnes. El món empresarial té una presència quotidiana en la nostra societat i ens afecta molt directament. Per tant, cal disposar d’un bagatge i de tot un seguit d’instruments que portin a uns posicionaments crítics, madurs i socialment responsables davant els esdeveniments que ens afectin, ja sigui com a persones consumidores, treballadores o empresàries.

Literatura castellana (2n)

En esta asignatura de modalidad se estudiarán los diferentes periodos de la literatura española y se hará la lectura y análisis de obras y textos representativos de cada uno de los periodos literarios.

Literatura catalana (2n)

La matèria consisteix en la lectura i l’anàlisi de sis obres literàries (el Departament d’Educació determina les lectures prescriptives per a cada promoció d’estudiants) que engloben els tres gèneres: narrativa, poesia i teatre. Després de cada lectura, s’analitza l’obra amb la metodologia general d’enfocar cada comentari literari sense separar la forma del contingut; tenint molt en compte el context sociocultural en què s’emmarquen el corrent literari, l’autor i l’obra. A part del treball individual, en aquesta matèria són molt importants les activitats en grup.

Literatura universal (1r)

Aquesta és una matèria que mereix un lloc al teu currículum. Té tots els ingredients per adquirir un bagatge cultural que al llarg de la vida sempre t’acompanyarà. És un viatge per la literatura des dels seus inicis, però sempre connectada amb els nostres dies. Tindràs l’oportunitat de conèixer les veus dels més grans escriptors de tots els temps d’una manera dinàmica i participativa. Llegirem a l’aula, interpretarem textos, faràs d’actor o d’actriu, exposicions orals, veurem pel·lícules, escriuràs i, el més important, segur que descobriràs el plaer per la literatura.