BAT. Optatives anuals i trimestrals

1r de batxillerat:

OPTATIVES ANUALS:

Biomedicina:

La biomedicina és una disciplina que estudia els aspectes biològics de la medicina, essencialment mitjançant l’anàlisi dels factors genètics, cel·lulars, bioquímics i moleculars del cos humà i també de les malalties que potencialment poden afectar-lo. està recomanada per l’alumnat amb orientació cap als estudis biosanitaris.

Funcionament de l’Empresa:

El món de l’empresa és present diàriament als mitjans de comunicació, forma part de la vida de milions de treballadors i treballadores i empresaris i empresàries, i repercuteix a totes les llars. El coneixement sobre l’empresa és una part essencial per entendre el funcionament del conjunt de l’economia, ja que el que passa a l’interior de les empreses és tant substancial com el que passa en un entorn econòmic més ampli.

Món Clàssic:

La matèria es fonamenta en la focalització de determinants aspectes actuals del món occidental que contenen unes profundes arrels clàssiques que remeten a Grècia i a Roma, per desenvolupar una anàlisi crítica dels referents clàssics associats a diferents àmbits del coneixement. Aquesta anàlisi pretén l’estudi dels elements de pervivència grecoromana que es troben relacionats amb situacions quotidianes i properes a l’alumnat d’aquesta etapa.

Psicologia:

La psicologia, quant a ciència que estudia els principis i processos que regeixen la conducta i el coneixement, amb especial referència a l’ésser humà, es concep alhora com una ciència social o humana i com una ciència biològica. En el comportament i en el coneixement elaborat per les persones que poden trobar freqüentment tant determinants biològics com socials i culturals. Aquest doble vessant constitueix un tret sobre el qual s’hauria d’articular el currículum de la matèria de Psicologia.

Segona Llengua Estrangera: Francès i Alemany

L’objectiu de les matèries de llengua i literatura s’orienta tant a l’eficàcia comunicativa en la producció, la recepció i la interacció oral, escrita i multimodal, com a afavorir un ús ètic del llenguatge que posi les paraules al servei de la convivència democràtica, la resolució dialogada dels conflictes i la construcció de vincles personals i socials basats en el respecte i en la igualtat de drets de totes les persones

OPTATIVES TRIMESTRALS:

Comunicació Audiovisual:

Està enfocada a facilitar una visió panoràmica del camp d’estudi de l’àmbit de la comunicació que permeti a l’alumnat, despertar, descartar, en el seu cas l’interès per les disciplines que l’integren: Aquesta matèria d’estructura en quatre blocs temàtics:

• Fem periodisme
  • Fem cinema
  • Fem publicitat
  • Tinguem cura de la identitat digital

Creació Literària:

Aquesta optativa permet a l’alumnat practicar l’escriptura creativa i, per tant, conéixer de primera mà com s’ha d’abordar la creació d’un text literari i despertar així el seu interès per la literatura en general, alhora que gaudir del fet artístic de a literatura.

Matemàtica Aplicada:

És una matèria enfocada a facilitar una visió panoràmica del camp d’aplicació de les matemàtiques que permeti a l’alumnat constatar i despertar l’interès per les matemàtiques, en particular el seu ús en moltes altres disciplines com a matèria instrumental que treballa amb nombres, magnituds o elements quantificables.

Problemàtiques Socials:

Pretén proporcionar a l’alumnat una aproximació als problemes socials rellevants des d’una òptica interdisciplinària a partir de l’anàlisi de situacions concretes que tenen implicacions globals i locals, per despertar l’interès per les ciències socials i fomentar el pensament crític.

Reptes de Biologia i Geologia:

Enfocada a facilitar una visió del camp d’estudi d’aquestes ciències per permeti a l’alumnat constatar, despertar, o descartar en el seu cas, l’interès per aquestes disciplines. La biologia és la ciència que estudia la vida, incloent-hi els processos, sistemes, funcions mecanismes o altres caràcters biològics subjacents als éssers vius en diversos camps especialitzats que inclouen, per exemple, la morfologia, la fisiologia, el desenvolupament o l’evolució. La geologia, entesa en el sentit ampli, es configura per un conjunt de disciplines l’objecte de les quals és l’estudi del planeta Terra, de les seves interaccions amb els éssers vius que hi habiten i amb la resta de l’univers.

Reptes de Física i Química:

Enfocada a facilitar una visió panoràmica del camp d’estudi d’aquestes ciències que permeti a l’alumnat constatar, despertar, o descartar en el seu cas, l’interès per aquestes disciplines. Les aplicacions de la física en el camp de l’energia, l’electromagnetisme, les forces i el moviment cobreixen un ampli ventall de solucions pràctiques a problemàtiques del dia a dia, com és la generació mecànica d’electricitat amb els processos més eficients i sostenibles, l’optimització i aprofitament de les transferències de calor, etc.

La química contribueix, entre d’altres, al progrés i al benestar de les persones i a la prevenció i reversió de problemes mediambientals. És clau en el desenvolupament de les competències en el camp de la transformació de la matèria, del coneixement de les seves propietats, estructura i interaccions.

Robòtica:

Enfocada a aprofundir en el món dels automatismes, identificant situacions o problemes en què la robòtica pot ser d’utilitat, dissenyant solucions mitjançant plaques programables, sensors i actuadors, implementant aquestes solucions, testejant-les i millorant-les.

Els robots funcionen gràcies a dispositius electrònics programables i elements mecànics articulats. El disseny i la construcció d’un robot operatiu comporta una despesa econòmica que difícilment poden assumir els centres educatius. Per aquest motiu, en aquesta matèria es proposa treballar amb prototips, entenent que es faran servir plaques electròniques programables adients per a un ús educatiu, on es puguin connectar sensors i actuadors de baix cost.