Banyoles TV es fa ressò dels tallers financers de 4t d’ESO de l’IEF (programa EFEC)

Banyoles TV s’ha fet ressò dels tallers financers que, dins del programa EFEC, s’imparteixen a 4t d’ESO. Com explicàvem en aquesta mateixa web al mes de desembre, aquest programa d’alfabetització i educació financera s’emmarca en les recomanacions d’organismes internacionals com l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) i la Unió Europea (UE), i està supervisat pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. L’objectiu general d’aquest és de dotar a la ciutadania de competències per tal de gestionar els seus ingressos i despeses, evitant d’aquesta manera episodis de sobreendeutament i d’exclusió financera.

És un programa que trobem molt interessant i que emmarquem dins del Pla d’acció tutorial  del centre.Els alumnes de 4t són els que han rebut les tres sessions d’educació financera que han estat impartides per treballadors/es voluntaris/es vinculats a entitats financeres (professionals en exercici o jubilats) i professionals vinculats a associacions del sector econòmic financer.

El primer taller que vam fer va ser al mes de desembre i va ser “Administrant els teus diners”, els objectius dels tallers van ser:
  • Reconèixer com les decisions del dia a dia, afecten, en gran mesura, les finances personals.
  • Distingir entre ingressos i despeses de la vida diària.
  • Realitzar un pressupost, identificant despeses fixes obligatòries, variables necessàries i discrecionals.
  • Entendre, a nivell financer i a nivell psicològic, la importància de l’estalvi.
  • Entendre la necessitat d’un fons d’emergència.
El segon taller el vam fer al mes de febrer. “Els dubtes quotidians d’en Jaume”, en aquest els objectius que es van plantejar van ser:
  • Reflexionar sobre el consum i com triar entre les diferents «ofertes» del súper.
  • Entendre la importància de revisar les transaccions quotidianes i el funcionament dels impostos més importants per als ciutadans: IRPF i IVA.
  • Entendre la diferència entre els impostos directes i els indirectes.
  • Reconèixer la importància d’evitar el frau fiscal i les seves conseqüències.
  • Entendre els apartats de la nòmina (salari brut, pagues extres, retencions, contribucions a la seguretat social, etc.).
I l’últim taller, el vam fer al març, “(IN) forma’t per decidir”, el que vam treballar va ser:
  • Adonar-se que moltes de les decisions que es prenen per pressió de grup no són les més encertades.
  • Comprendre que «encara que molta gent ho faci» no necessàriament està bé fer-ho.
  • Ressaltar la importància de la necessitat d’analitzar la informació abans de decidir-se.
  • Entendre el fenomen de les estafes piramidals i com identificar-les (i evitar-les) igual que els «xiringuitos» financers.
  • Conèixer que els consumidors tenen drets i obligacions i saber com reclamar en cas que calgui.
  • Entendre el concepte de «capital humà» i la importància que té al llarg de tota la vida.

En aquest últim taller ens va visitar TV Banyoles per poder explicar aquest programa als seus espectadors, i van entrevistar a dos alumnes, Esteve Artigas i Joan Pol Gallardo, i al tutor de 4t B i professor de matemàtiques de 4t i altres cursos, Jordi Lagares.

Llegeix la notícia a Banyoles TV

efec