ESO

 

 

 

 

 L’Institut Gabriela Mistral es troba situat al municipi de Sant Vicenç dels Horts, entre els barris de La Guàrdia i Sant Josep. És un centre públic d’educació secundària i, com a tal, té la missió de formar i educar l’alumnat a partir de 12 anys. S’ofereix una oferta àmplia que dóna resposta a tot l’alumnat i s’educa en la igualtat i els valors democràtics, tenint com a objectiu una educació integral que inclogui totes les facetes humanes i fomenti el desenvolupament personal i la ciutadania.

Es vol potenciar especialment la valoració i el respecte per les diversitats ideològiques i culturals; el respecte als drets individuals especialment, el de la formació i l’accés a la cultura; el català com a llengua d’ensenyament i com a llengua de relació social; la igualtat de gènere tant en l’àmbit acadèmic com en l’àmbit social; el diàleg i la mediació com a mitjans d’enteniment i resolució de conflictes i tot allò que fomenti uns valors de convivència i una integració col·lectiva i de realització personal.

L’Institut Gabriela Mistral aspira a ser un punt de referència dins del municipi, on els nois i les noies, amb les seves famílies, trobin resposta a les necessitats educatives i formatives que els demana la societat.

Per aconseguir aquesta fita pretenem:

        • Potenciar estratègies i metodologies d’ensenyament i aprenentatge que ajudin els nostres alumnes a obtenir una bona formació acadèmica i potenciïn la seva motivació i implicació en el procés d’aprenentatge.
        • Disposar d’una oferta diversificada d’estudis obligatoris i post-obligatoris que s’ajusti a les necessitats de la demanda.
        • Disposar d’una estructura organitzativa i de gestió que ajudi a millorar la convivència al centre.
        • Mantenir i crear nous canals que ajudin a la comunicació entre els diferents sectors de la comunitat educativa i la participació de tots ells en la vida de l’institut.
        • Crear vies de comunicació i estratègies de participació que augmentin la implicació de les famílies en el procés educatiu.

El nostre centre es guia amb un seguit de principis ètics, de funcionament i d’organització per tal de poder prendre decisions, amb el compromís compartit per part de tots els seus membres, i avançar d’una manera coherent en el nostre Projecte Educatiu de Centre:

1. Pel que respecta al funcionament de l’equip de professorat tenim els següents principis:

      • La participació d’una manera responsable, amb cooperació i transparència, fomentant el debat, l’esperit crític, l’autosuperació i el consens, amb el propòsit d’avançar com un gran equip.

2. L’organització del nostre centre vetlla per:

      • La igualtat d’oportunitats entre alumnes, sense l’exclusió per diferències socioeconòmiques, de nouvinguts o d’alumnes amb dificultats cognitives (greus/lleus).
      • Tenir un compromís amb la cultura i la llengua catalana.
      • La coresponsabilitat amb les famílies i l’entorn social (Ajuntament, entitats,…)

3. En relació als valors que treballem per transmetre i educar als alumnes per la seva formació integral són:

      • La cultura de l’esforç del dia a dia i del treball ben fet per desenvolupar l’autoestima, així com l’acceptació i cura del seu propi cos.
      • La responsabilitat i organització per les tasques educatives i l’assoliment d’autonomia.
      • El raonament i l’esperit crític com a eina per seguir creixent.
      • El foment del treball en equip amb la cultura del diàleg, la solidaritat i el respecte als drets individuals i col·lectius i amb la participació activa en les activitats del centre.
      • El respecte per l’entorn i contribució per la seva defensa, conservació i millora.

Podeu llegir amb més detall el nostre Projecte Educatiu de Centre consultant el nostre web.

PROJECTES DESENVOLUPATS EN EL CENTRE

ESCOLA NOVA 21

El centre es va incorporar en el programa EN21. L’objectiu del projecte era sumar esforços de tots els centres educatius, institucions i persones per tal que l’alumnat tingués experiències d’èxit en l’aprenentatge, que fossin eficaces, gratificants i de qualitat, i que els ajudés en el seu procés de construcció personal, social i ciutadana. El programa, que tenia una durada de tres cursos, ja va arribar al seu final, però ha complert l’objectiu de fer-nos repensar l’educació i deixar una profitosa xarxa de centres per aprendre els uns dels altres.

XARXA DE COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Des del curs 2016-17, el nostre centre està integrat en la Xarxa de Competències Bàsiques que aplega centres de tot Catalunya.

L’objectiu de la xarxa és compartir experiències d’èxit educatiu i facilitar el debat pedagògic, així com la formació en la millora de la pràctica educativa.

TREBALL PER PROJECTES I METODOLOGIES GLOBALITZADES

El nostre centre aposta per l’ús de metodologies cooperatives que integrin els aprenentatges i que permetin l’assoliment de major autonomia en l’aprenentatge de l’alumnat. El claustre de professors estem aprofundint en algunes d’aquestes metodologies amb l’objectiu de millorar els processos d’ensenyament-aprenentatge del nostre alumnat. Així doncs, vam encetar el treball per projectes globalitzats el curs 16-17 en el nivell de 1r d’ESO i actualment ja ho tenim implementat a tota l’ESO.

Aquí pots veure els projectes que es fan a tots els cursos de l’ESO

ÚS DE LES TAC (Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement)

El treball diari ens ha portat a constatar que fem un ús cada vegada més intensiu de l’ordinador a l’aula com a recurs didàctic. Així doncs, en el nostre institut treballem perquè les eines digitals siguin una eina habitual en les activitats d’ensenyament-aprenentatge i en l’organització i gestió de l’institut. Per aquest motiu, aquest curs hem implementat a 1r d’ESO la matèria TIC, d’una hora setmanal. 

Disposem d’un pla d’estratègia digital a tota l’ESO que garanteix que cada alumne/a del centre disposi d’un dispositiu portàtil a l’aula per poder desenvolupar la seva competència digital. En l’actualitat tenim implantat l’espai EIX (Moodle) com l’entorn virtual d’aprenentatge de l’alumnat fins a 4t d’ESO. Dins del marc de la innovació educativa utilitzem altres recursos TIC (panells interactius, tables, kits de robòtica LEGO, impressora 3D, etc.) per dur a terme projectes i activitats interdisciplinars que tenen com a punt de partida un recurs tecnològic, fet que afavoreix el desenvolupament de la competència digital en diferents contextos propers a l’entorn de l’alumnat, sempre fomentant la motivació, l’autonomia, el treball cooperatiu entre iguals i l’assoliment de reptes d’aprenentatge. Aquesta és, a més, una manera eficaç de personalitzar l’itinerari d’aprenentatge de cadascun dels nostres alumnes. 

PROJECTE DE TEATRE

El centre ofereix a tot l’alumnat de 1r d’ESO una hora setmanal de teatre dins l’horari lectiu. Són classes que es fan a la sala d’actes del nostre institut, amb el suport d’un professional extern de la companyia El Bitxo sota la supervisió del tutor/a, amb l’objectiu de fomentar la cohesió del grup, l’autoestima personal i els valors cívics. Durant els mesos d’abril o maig, dins la “Setmana Jove” de Sant Vicenç s’ofereix la representació. Aquest curs acadèmic es farà al teatre La Vicentina respectant totes les mesures de sanitat. Els alumnes de 1r d’ESO seran, alhora, el públic assistent. 

PROJECTE DE TREBALL AMB LA UPC (Universitat Politècnica de Catalunya) de Castelldefels

Durant nou cursos s’ha realitzat el Projecte Mart XXI amb la UPC per apropar el món de la tecnologia i la ciència als alumnes de 3r i 4t d’ESO i motivar-los per a futures carreres cientificotecnològiques. També vam treballar conjuntament en un projecte de sensors per a una ciutat desitjada en el futur, a través de l’Educació per la ciutadania i optatives de ciències de 4t d’ESO. El curs passat, aquestes activitats es van cancelar per la situació que vivíem i, de moment, encara no s’han tornat a activar.

PROJECTES RELACIONATS AMB EL TRACTAMENT A LA DIVERSITAT

Com a centre, vetllem per tal d’atendre la pluralitat de casuístiques en què l’infant es troba en la corresponent etapa educativa: una potent acció tutorial, grups classe amb una ràtio baixa, dos professors/es a l’aula (codocència) en les matèries instrumentals, orientació a cada nivell, plans individuals, aula d’acollida, recurs SIEI… 

Així doncs, pensant tant en l’alumnat que té més dificultats com en aquells que presenten nivells més alts d’aprenentatge oferim:

Plans individuals i seguiment per a alumnat amb endarreriments escolars significatius o altes capacitats.

Aula d’acollida, per a l’atenció de l’alumnat nouvingut que desconeix la llengua catalana.

Orientació a l’alumnat per part dels tutors/es i l’equip d’orientació del centre, format per orientadors/es, integradors/es socials i vetlladors/es.

Una unitat de Suport Intensiu per a l’Escolarització Inclusiva (SIEI). 

PROJECTE APRENENTS

El centre ofereix a l’alumnat de 3r d’ESO que segueix el curs amb moltes dificultats, l’opció de fer tallers prelaborals (MOP) les darreres hores de tres matins a la setmana en el Col·lectiu de Cultura Popular, i la seva continuïtat a 4t d’ESO en un grup reduït per fer pràctiques laborals a empreses del municipi, amb un total de deu hores setmanals i previstes en el seu currículum. És un projecte amb la col·laboració de l’Ajuntament, supervisió d’inspecció i participació dels altres centres educatius del municipi.

 

TALLERS D’ESTUDI ASSISTIT

Els tallers d’estudi assistit (TEA) és un servei ofert en el marc del Pla Educatiu d’Entorn 0-20 de la nostra població per donar suport a l’estudi a tot aquell alumnat de 1r fins a 4t d’ESO que més ho necessiti, en coordinació amb l’institut.

Enguany, i respectant les mesures COVID, s’ofereix dilluns i dimecres de 16:30 a 18:30 hores per a l’alumnat de 1r i 2n d’ESO; dimarts de 16:30 a 18:30h per a 3r d’ESO i dijous de 16:30 a 18:30h per als alumnes que cursen 4t d’ESO. D’aquesta manera, respectem els grups bombolla per nivells. Les classes es realitzen a l’antiga escola El Rocío.

PROGRAMA PIDCES

Des del curs 2013-2014, el centre participa en el programa del Punt d’atenció juvenil (PIDCES), en col·laboració amb l’Ajuntament i la Diputació.

Una educadora social ve cada dijous al centre amb presència al 1r pati d’un punt d’informació juvenil, per atendre l’alumnat i informar-los sobre temes del seu interès: associacionisme, lleure, cultura, recursos i equipaments municipals, entitats del poble, solidaritat, orientació acadèmica i professional, etc.

PROGRAMA PLA CATALÀ ESPORT A L’ESCOLA

L’Associació Esportiva Escolar (AEE) ofereix activitats esportives en horari no lectiu a l’alumnat del nostre centre. Des d’ella es promou la participació a les Trobades Esportives de Primària i Secundària d’àmbit territorial. Funciona en col·laboració amb el Consell Esportiu del Baix Llobregat i amb l’Ajuntament, i amb el suport econòmic del Consell Català de l’Esport.

La proposta esportiva varia cada any segons les demandes del nostre alumnat. Amb els documents de matrícula us demanarem els vostres interessos per programar les activitats del curs següent. El curs 21-22 s’estan fent activitats extraescolars els dimarts, dimecres i dijous a la tarda.

També es duu a terme una formació d’estiu dirigida a alumnes que volen esdevenir monitors dinamitzadors d’aquest mateix projecte.

PROGRAMA  DE MEDIACIÓ DE CENTRE

La mediació és un mètode per resoldre disputes i conflictes. És un procés voluntari on s´ofereix a dues persones en conflicte la possibilitat que es reuneixin amb una tercera persona neutral (mediador), amb la finalitat de parlar sobre el seu problema i mirar d’arribar a un acord. Es tracta d’un servei educatiu que pren part en conflictes interpersonals a l’escola per tal d’aconseguir que les parts arribin a un acord per elles mateixes.

Els mediadors són un grup d’alumnes que es formen al centre a través d’una optativa que es cursa a 3r d’ESO. També en formen part un grup de professors, amb formació prèvia.

PROJECTE TEI

El projecte té com a objectiu facilitar la integració i l’acompanyament de l’alumnat de 1r d’ESO a l’institut. Cada alumne/a té un tutor/a de 3r d’ESO que l’ajudarà en aquest procés.

El projecte integra a tot l’institut en el seguiment del programa i en la planificació d’activitats i trobades entre l’alumnat d’ambdós nivells.

JORNADES SINGULARS: SETMANA DE LA CIÈNCIA, JORNADA D’EDUCACIÓ EN VALORS, DIADA DE SANT JORDI, ENGLISH DAY,…

La Setmana de la Ciència és un projecte en el qual participa tot l’alumnat del centre i que permet que durant una setmana es tractin temes vinculats a la ciència. Es realitza durant el mes de novembre i es vincula a la franja de projectes que tenim establerta dins l’horari lectiu.

La Jornada d’Educació en Valors es realitza el darrer dia del primer trimestre i ens permet posar en contacte directe el nostre alumnat amb els diferents valors humans. Des de sempre s’han portat a terme diferents tallers dinamitzats pel nostre alumnat de postobligatòria. Aquest curs les activitats realitzades han estat dirigides i regulades per agents externs (una companyia teatral, un clown, la Fundació Capaç i Vàlida, el Consell Esportiu del Baix Llobregat) per tal de no trencar l’estabilitat dels grups bombolla. També convidem diferents associacions de voluntariat i cíviques perquè participin en aquestes jornades.

La Diada de Sant Jordi és una jornada dedicada a la llengua i la cultura. Durant aquesta festivitat es lliuren els premis literaris, audiovisuals, etc. que s’han convocat per a l’ocasió i s’organitza la final del concurs lingüístic Treu la llengua a tota l’ESO. Setmanes abans, des de la matèria de llengua i literatura catalanes, s’han fet proves prèvies a aquesta final per promoure l’ús de la llengua catalana al centre.

També acollim l’English Day, trobada de llengua anglesa de totes les escoles del municipi, en què els nostres alumnes de 4t d’ESO fan d’amfitrions a l’alumnat de primària.

PROJECTES PER COMPETÈNCIES LINGÜÍSTIQUES

Projectes de llengües estrangeres                                             

Des del curs 2013-14 participem en el projecte etwinnig per a 3r ESO.  Aquets projecte d’intercanvi entre països permet que el nostre alumnat pugui millorar les seves competències en anglès estan en contacte amb altres nois i noies d’arreu del món.

Projectes de llengua

Organitzem el concurs Treu la llengua setmanes abans de Sant Jordi per millorar l’expressió oral i escrita en català. I durant tot el curs es fa el Gabrielàrium, un concurs per a tota la comunitat educativa que consta de diferents reptes lingüístics.

Projectes de lectura

Al nostre centre hi ha una hora de lectura lliure totes les setmanes, a part de les lectures prescriptives, en què intercanviem opinions i fem recomanacions sobre llibres per tal de promoure l’hàbit lector i el gust per la lectura en els adolescents. A 1r d’ESO els alumnes utilitzen la plataforma digital Fiction Express que té com a objectiu orientar, ajudar a descobrir i engrescar l’alumnat per tal que esdevinguin lectors autònoms, motivats, habituals i competents.

Ronda de llibres: És un concurs entre els instituts de la zona que té com a finalitat fomentar el treball lector. Aquest curs acadèmic només s’ha portat a terme a les escoles de primària.

Certamen de Lectura en veu alta: és un concurs que té com a objectiu millorar la competència lectora i l’expressió oral de l’alumnat.

PARTICIPACIÓ EN CONCURSOS EXTERNS, CERTÀMENS I MOSTRES

Amb ells pretenem fomentar l’esforç, la capacitat de superació, i visibilitzar l’excel·lència de l’alumnat.

      • Proves Cangur (Matemàtiques)
      • Narcís Lunes (Llengües)
      • Concurs Odissea (Cultura clàssica)
      • Ronda de llibres (Llengües) que, enguany, només s’ha portat a terme a primària.
      • Lectura en veu alta (Llengües) (enguany en format telemàtic)
      • English day (Llengües)

 

ACTIVITATS DE BIBLIOTECA

La Biblioteca és un espai per a la lectura, la consulta i la recerca  d’informació en qualsevol àmbit i diferents formats. L’espai web de la Mediateca ofereix orientacions per fer una activitat de cerca productiva, i en el futur també donarà accés al catàleg.

Facilita l’espai per a la lectura en el projecte Gust per la lectura, amb un ampli ventall de llibres per escollir. Des d’ella es dinamitza la cultura catalana amb conferències i debats amb escriptors, cantautors i poetes.

Aquest curs acadèmic la Biblioteca està tancada al públic a causa de la situació d’excepcionalitat que vivim però es manté el servei de préstec, seguint totes les mesures de desinfecció.

SORTIDES PEDAGÒGIQUES

Les sortides organitzades pel centre tenen l’objectiu principal d’adquirir i ampliar aprenentatges curriculars, que difícilment es poden garantir dins les aules. Es consideren, per tant, imprescindibles i necessàries, tant per al bon desenvolupament dels coneixements com per al creixement personal dels nois i noies.

Les sortides s’organitzen tant des de les tutories com des dels diferents departaments, incloses en les programacions, i distribuïdes de manera racional al llarg del curs.  

La informació, la gestió de l’autorització i el pagament es farà a inici de curs, durant la 2a quinzena de setembre. L’import de les sortides serà fraccionat en dos pagaments al llarg del curs. Les sortides amb pernoctació es pagaran a part.

En el nostre centre realitzem colònies a 1r d’ESO per promoure la cohesió grupal; a 2n d’ESO, vinculades al Treball de Síntesi; a 3r d’ESO d’immersió lingüística d’anglès i a 4t d’ESO i batxillerat un viatge de final d’etapa.

PLA EDUCATIU D’ENTORN 0-20

Sant Vicenç dels Horts, junt amb quatre municipis més de Catalunya, forma part del programa pilot Pla Educatiu d’Entorn 0-20. Amb ell, es pretén reforçar el contínuum educatiu entre l’educació formal i no formal, al llarg de totes les etapes, des dels 0 als 20 anys. El municipi, i l’Institut, ja tenia una llarga tradició de treball en xarxa amb altres escoles, entitats i agents educatius, que aquest pla ha permès reforçar. Moltes de les accions descrites en aquest document hi estan vinculades.

ALTRES SERVEIS I INFORMACIONS D’INTERÈS

MARC HORARI

 

DILLUNS

DIMARTS

DIMECRES

DIJOUS

DIVENDRES

8:00 a 9:00

CLASSE

CLASSE

CLASSE

CLASSE

CLASSE

9:00 a 10:00

CLASSE

CLASSE

CLASSE

CLASSE

CLASSE

10:00 a 10:20

ESBARJO

10:20 a 11:20

CLASSE

CLASSE

CLASSE

CLASSE

CLASSE

11:20 a 12:20

CLASSE

CLASSE

CLASSE

CLASSE

CLASSE

12:20 a 12:40

ESBARJO

12:40 a 13:40

CLASSE

CLASSE

CLASSE

CLASSE

CLASSE

13:40 a 14:40

CLASSE

CLASSE

CLASSE

CLASSE

CLASSE

*Aquest curs acadèmic hi ha un marc horari diferent amb modificacions horàries d’entrada i sortida de l’alumnat (i diversos accessos) per tal d’evitar aglomeracions, que podeu trobar clarament explicat en el nostre pla d’obertura.

MATERIAL ESCOLAR

Una única quota inclourà el material escolar i un ordinador portàtil que s’assignarà a l’alumne/a de manera individual per a tota l’escolaritat a l’ESO. El préstec d’aquest ordinador és per utilitzar a l’Institut (no es pot endur a casa, a excepció de si el grup es confina i l’alumne/a no disposa de dispositiu per poder fer les tasques que s’encomanen i les classes telemàtiques). Els llibres de text seran socialitzats i es faran servir com a material de consulta a l’aula.

TRANSPORT MUNICIPAL

El bus urbà (línies ESC i SV1) connecta el centre de la vila amb les nostres instal·lacions a les hores d’entrada i sortida. Els nois i noies poden gaudir de descomptes en aquest servei, si disposen del carnet d’estudiant que es pot sol·licitar a les oficines municipals de transport.

BEQUES I AJUTS

El centre posa a disposició de tots els pares i mares del nostres alumnat la informació i documentació relativa a la tramitació de beques i ajuts escolars. Les més rellevants són:

      • AJUTS DE LLIBRES DE TEXT: els concedeix l’Ajuntament de Sant Vicenç dels Horts. Cal lliurar la sol·licitud tal com preveu l’Ajuntament.
      • AJUTS DE LLIBRES DE TEXT I MATERIAL ESCOLAR: els concedeix el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya per alumnat amb necessitats econòmiques, que gestiona el centre.
      • AJUTS PER A MATERIAL ESCOLAR: els concedeix el Ministerio de Educación y Ciencia. Cal lliurar la sol·licitud i la documentació a la Secretaria del centre.

SERVEI DE CANTINA 

Disposem de servei de cantina a les hores dels esbarjos i al migdia per a l’alumnat del centre.

AMPA

L’associació de mares i pares de l’Institut Gabriela Mistral es coordina amb altres AMPA, l’Ajuntament i la FAPAC.

Mitjançant la Junta directiva, l’Associació té presència setmanal a l’institut, on desenvolupa les activitats de l’entitat i participa en les del centre. Això proporciona un coneixement més ampli del funcionament i la vida del centre. El local de l’AMPA és obert als pares durant la tarda dels dimarts, de 17.00 a 18.00 h.

L’AMPA aporta recursos al centre (els carros per a la càrrega dels portàtils, llibres de lectura i diccionaris…), i contribueix així a la millora del funcionament i de la qualitat de la nostra tasca.  També col·labora en les accions per finançar els viatges i colònies.