BAT. Orientació dels continguts de les matèries de modalitat de Ciències i Tecnologia

Física

La física s’ocupa dels canvis que experimenten els cossos sense que s’alteri la naturalesa de la matèria. Com en altres disciplines científiques, la física utilitza el mètode científic, un conjunt de procediments basats en l’observació dels fenòmens, la mesura de les magnituds físiques, l’elaboració d’hipòtesis i l’experimentació. El moviment, les forces, els diferents tipus d’energies, els fenòmens ondulatoris, l’electricitat, el magnetisme, són alguns dels temes que s’estudien en aquesta assignatura.

Biologia

En aquesta assignatura es tractaran tots els temes relacionats amb la vida. Des del nivell més simple, el molecular, on descobrirem què són els àcids nucleics i la seva relació amb l’herència biològica, fins als nivells estructurals superiors com poden ser els ecosistemes i la seva biodiversitat. També estudiarem la morfologia i estructura de la cèl·lula, unitat fonamental de tot organisme viu; l’intercanvi de matèria i energia entre els organismes i el seu entorn; i els bacteris i virus i la seva relació amb la salut humana.

Química

La química és la ciència que intenta explicar, de manera coherent i racional, el món material que ens envolta. Dóna resposta a preguntes tals com, de què estan fets els objectes, quines substàncies els componen, a què són degudes les seves propietats, o com es podrien modificar aquestes. La química és també la ciència del canvi, de la transformació d’unes substàncies en altres, i estudia els intercanvis d’energia que van associats amb els canvis. Així, de vegades en una reacció química es desprèn o s’absorbeix calor, o es genera corrent elèctric, com passa en les piles. Tot això i molt més, s’aprèn a la classe i al laboratori de química.

Dibuix tècnic

La matèria de Dibuix Tècnic tracta els blocs temàtics següents: la geometria plana, la geometria descriptiva (sistemes de representació) i la normalització . En el primer, és dóna una visió general dels elements bàsics de la geometria plana. En el segon, es treballa la geometria descriptiva com un factor essencial per exercitar la visió en l’espai i construir amb exactitud la representació tridimensional; dintre d’aquest apartat el sistema dièdric té un pes molt important. I en el tercer apartat, s’aprenen a utilitzar les normes internacionals de representació tècnica. A segon curs, és fa un aprofundiment dels mateixos continguts.

El Dibuix Tècnic és una matèria fonamentalment pràctica, per tant, al finalitzar les explicacions teòriques de cada tema s’han de resoldre exercicis d’aplicació amb els estris de dibuix lineal.

Tecnologia i Enginyeria

La Tecnologia Industrial forma part de les matèries de modalitat del nou Batxillerat tecnològic, juntament amb l’Electrotècnia i el Dibuix tècnic. Tanmateix, tant per la seva extensió, com pels seus continguts és, segurament, la matèria més significativa del Batxillerat tecnològic on pren una dimensió menys general que a l’ ESO i es restringeix més a l’àmbit industrial, com a procés més concret i diferenciat de l’estudiat a l’ESO. La matèria està enfocada a donar una visió més acurada dels procediments i tècniques industrials per a l’obtenció de productes i béns de consum i al mateix temps, aprofundir i consolidar la realització d’operacions i projectes sense perdre de vista la seva relació amb el context científic, social i econòmic.

Geologia i Ciències Ambientals

Es tracten temes relacionats amb la geologia estructural i històrica, així com dels minerals, les roques, els seus jaciments, els usos i les aplicacions industrials i ambientals dels materials geològics (Ciències de la Terra). També es tracten els sistemes terrestres com la litosfera (fenòmens externs i interns), l’atmosfera, la hidrosfera i la pedosfera a nivell de: processos naturals, recursos, energia, gestió i interaccions entre l’entorn i els humans i els seus interessos: impactes, riscos, danys.

També són tractats aspectes medioambientals com són la gestió dels recursos, dels residus, de la sostenibilitat, de la gestió dels impactes i dels riscos (predicció, prevenció, exposició, perillositat, mesures preventives i pal·liatives, etc.), de les cimeres i acords i de la conservació del medi (Ciències del medi ambient).