ACTIVITATS DE LA SETMANA DE LA CIÈNCIA 2023

Dins del marc de la setmana de la ciència que es va dur a terme el passat mes de novembre, el departament de matemàtiques i economia va realitzar vàries activitats per l’alumnat  de diferents nivells de l’institut.

Al llarg d’aquella setmana l’alumnat de 2n d’ESO va poder posar a prova el seu enginy i habilitats en el càlcul matemàtic per resoldre la gimcana que se’ls proposava amb proves de diferent tipus: tangram, criptogrames, mesures directes, endevinalles… La gimcana es va realitzar al pati de l’institut i al Parc del Xipreret sempre amb l’ajuda de l’alumnat de 1r de Batxillerat que, amb les seves indicacions, va fer que pràcticament tot l’alumnat de 2n la pogués acabar.

Per altra banda, l’alumnat de 1r d’ESO va passar tot un matí practicant al vestíbul del centre amb diferents jocs de taula basats en diferents estratègies: el joc dels gratacels, tres en ratlla de càlcul…  En aquest cas, va ser l’alumnat de 4t qui els va fer de monitors per explicar-los el funcionament de cada joc i vetllar perquè l’activitat anés d’allò més bé. Cal destacar que tots els participants ho van gaudir molt.

Algunes alumnes que van participar en l’activitat han volgut explicar-nos com va anar:

JOCS DE MATEMÀTIQUES

El dia 9 de novembre ens vam reunir uns quants alumnes de diferents classes de 4t per, junt amb els professors, anar al vestíbul i preparar diferents jocs matemàtics per als alumnes de 1r d’ESO que estaven fent activitats per la setmana de la ciència. Una d’elles era la maleta matemàtica, que consistia en un maleta de viatge plena de diversos jocs de càlcul i lògica.

Nosaltres, dies abans, vam jugar a alguns d’ aquests jocs, preparant-nos per saber com es jugava i així poder explicar-ho als alumnes. Hi havia diversos jocs, alguns eren més complicats, més senzills… també hi havia alguns que eren en equips i d’altres individuals, fent que els alumnes s’ho passessin bé competint entre ells.

Els jocs en sí no eren gaire complicats, però alguns requerien més estona pensant, i fins i tot, nosaltres, els alumnes de 4t, vam haver de estar-nos uns minuts raonant i ajudant-nos entre nosaltres.

Estem molt contentes d’haver pogut compartir una estona amb els nostres companys de 1r d’ESO i haver-los pogut ajudar a resoldre els jocs matemàtics proposats des del departament de matemàtiques de l’institut.

Gala García, Claudia Cortijo, Júlia Gris, Paula Parejo, Aina Gonzalez, Minerva Alcalái Marina Pérez Alumnes de 4t d’ESO

Per altra banda, es van realitzar diferents xerrades relacionades amb les matemàtiques i l’economia. En primer lloc i com cada any, l’alumnat de 3r va poder assistir a la xerrada sobre Codis secrets i la màquina d’Alan Turing. En aquest cas van poder aprendre com s’han treballat i utilitzat els codis secrets al llarg de la història (en les guerres, en els xifratges de les contrasenyes…) així com veure de primera mà com era una màquina Enigma ja que el ponent, Òscar Font, va portar-ne una de l’època de la II Guerra Mundial.

L’alumnat de 4t per la seva banda va poder gaudir de la xerrada Què tenen a veure els conills, les flors, els gira-sols, les pinyes i la Mona Lisa amb les Matemàtiques? a càrrec de Salvador Casals. Una oportunitat per treballar amb la sèrie de Fibonacci i el Nombre d’Or.

Finalment, des de l’àmbit d’economia, es va fer la xerrada Informa’t per decidir, a càrrec de dos ponents del programa EFEC els quals van aconseguir captar l’interès de tot l’alumnat.

En aquest cas, dues alumnes també van voler expressar com els havia agradat una de les xerrades:

(IN)FORMA’T PER DECIDIR

El passat dimarts 14 de novembre del 2023, els alumnes de l’optativa d’economia vam rebre una de les xerrades que ofereix el programa EFEC (Educació Financera a les Escoles de Catalunya). Ens van acompanyar dos extreballadors d’un banc, que es deien Fèlix i Agustí.

En aquesta xerrada hem après que no tot el que veiem a les xarxes socials és real, per exemple, els/les influencers, per molt que diguin que no estan patrocinant a ningú, si que estan ensenyant un producte i lloant-lo, vol dir que els han pagat. També vam aprendre que hi ha molta gent a les xarxes socials que no té por a posar en perill la seva vida per tal de guanyar seguidors o likes.

Ens ha encantat aquesta xerrada, i esperem amb moltes ganes la següent, per continuar aprenent!!

Berta Martín i Minerva Alcalá Alumnes d’Economia de 4t ESO