L’Institut democràtic

L’Equip de Redacció de l’Institut de Sils vol escriure sobre la importància de la participació dels propis alumnes a l’hora de prendre decisions en molts aspectes del centre. Això es fa des del Consell d’Alumnes, un òrgan que té la finalitat de facilitar l’autogestió i la posada en funcionament de pràctiques democràtiques que facin extensiva la participació activa de tots els estudiants

Cada any, el Consell d’Alumnes canvia els seus membres, és a dir, els candidats que es presenten cada any i les seves votacions. Però es mantenen els seus objectius i la seva manera de gestionar el pressupost del centre. Així doncs, els seus representants, amb les figures del President, el Vicepresident i el Tresorer, prenen decisions en qualsevol àmbit i tema, sempre de forma conjunta amb l’objectiu d’arribar a un consens. S’ha de dir que poques vegades es fan votacions. És important posar èmfasi en què les tres figures hi són perquè els Estatuts ho estipulen, però no hi ha veus que tinguin més importància que d’altres. Només si es dóna el cas que no s’arriba a un acord. Aquest procés és cabdal per millorar cada any l’Institut de forma democràtica, amb la col·laboració de tots.

A continuació, s’entrevisten a dues candidates del Consell d’Alumnes: Èlia Muñoz (4C) i Sandra Ruiz (4A).

• Per què vau decidir formar part del Consell d’Alumnes?

Les dues hem estat delegades de classe i aquest darrer any ens feia il·lusió representar els nostres companys a través del Consell d’Alumnes. Les dues tenim ganes de treballar per una bona causa i participar en les decisions de l’institut. A més a més, som persones que ens agrada el lideratge, pensar en el bé comú, parlar en públic, escoltar les opinions de tota la comunitat d’estudiants i, per això, creiem que som bones candidates. Aquest és el darrer curs a l’Institut i tenim ganes de tenir aquest paper.

• Què es decideix al Consell d’Alumnes?

Al Consell d’Alumnes es tracten molts temes, com ara propostes que surten a les assemblees de classe, assumptes relacionats amb el funcionament del centre, el fet d’apropar-nos a les necessitats de tots els companys, que a vegades són molt diferents… També, en ocasions, debatem sobre si dur a terme una vaga d’estudiants, si posar en marxa iniciatives o dinamitzar algun dia especial, els patis…

• Així doncs, per què s’anomena Consell d’Alumnes?

Perquè és on ens reunim tots els delegats de tots els diferents cursos, parlem de les idees de cada classe i comentem temes que afecten a l’Institut i als seus estudiants.

• Quin és el procés per decidir els escollits?

La gent que considera que és un bon candidat/a electe s’ha de presentar com a delegat/da de la classe. Llavors envia un correu electrònic a la professora que dinamitza el Consell d’Alumnes amb una redacció sobre el per què vol formar part del consell, quines aportacions hi pot fer, quines qualitats té… A continuació, ha de fer un discurs (“meeting”) durant els Bons Dies (que duren una setmana, tots els cursos escolten els discursos). S’escullen a través d’una votació. El més votat és president/a del Consell, la resta, candidats.

• Us heu presentat més d’un cop al Consell d’Alumnes? Si la resposta és afirmativa, per què repetiu?

Perquè ens agrada parlar en públic, representar als nostres companys i, sobretot, per poder tenir un Institut millor gràcies a les nostres reflexions i aportacions.

• Quines característiques ha de tenir un bon candidat?

Principalment, ha de ser responsable. També ha d’assumir que el seu rol ha de ser actiu i pensar i aportar idees contínuament, sempre amb sentit comú. Així mateix, és important la sinceritat en tot moment, com també ser honest i neutre (no pensar en el bé propi, sinó en el de tots). Finalment, és molt rellevant saber transmetre la informació a davant de tota la teva classe, a la vegada que has de presentar les idees de la classe al Consell.

• Com es dinamitza una reunió del Consell d’Alumnes?

Sempre hi ha d’haver un professor que el dinamitzi, procurant un ordre. També hi ha un president, vicepresident i un tresorer. El president organitza les assemblees i dóna torns (si no pot assistir a una reunió, fa el seu relleu el vicepresident). El tresorer té en compte l’economia de l’Institut i com es poden invertir els diners.

Ens assentem tots en assemblea, en rotllana, com a les tutories i hi ha una persona que apunta l’acta. A cada sessió del Consell apuntem qui falta, qui hi assisteix i tots els acords que es fan. Aleshores, per torns, fem un mini debat i cadascú defensa la seva opinió (representant els companys de classe). Un cop hem debatut i hem pres una decisió, es trasllada a l’Equip Directiu i si s’accepta, es porta endavant.

Entrevistadors: Marçal Forest (1C), Quim Costabella (2C), Xènia Balmisa (1B), Airon Tórtoras (1B), Lluc Martín (1C), Ainhoa De La Torre (2C), Irina Manzano (1C) i Sorina Patran (2C).