Matemàtiques

CURS 2023-2024

El departament de Matemàtiques de l’institut de Roda de Berà el formem l’Estela Simó, l’Anna Raga, l’Anna Griera, el Joan M. Llatser, el Razvan F Brencea, la Maria Les i el Rubén Juan . La distribució de l’assignatura de matemàtiques és la següent:

Curs d’ESO Docents
PRIMER Grup A (Maria Les), grup B i C (Anna Griera)
SEGON Grup A i B (Joan M. Llatzer), grup C (Maria Les) i grup D (Raúl Juan)
TERCER Grup A (Estela Simó), grup B i C (Anna Griera) i grup D (Maria Les)
QUART Grup A ( Anna Raga), grup B (Maria Les) i grup C (Razvan F. Brencea)

En un caràcter general, els criteris d’avaluació de matemàtiques es valoraran amb el següent barem:

1r ESO 70% Examen + 30% Activitats avaluatives
2n ESO 70% Examen + 30% Activitats avaluatives
3r ESO 80% Examen + 20% Activitats avaluatives
4t ESO 90% Examen + 10% Activitats avaluatives

També es valorarà de manera positiva la participació en el concurs de fotografia, la participació al “dia de les matemàtiques”, així com d’altres activitats proposades pel departament.

En totes les matèries, per avaluar les activitats avaluatives, es tindrà en compte el seguiment de la unitat didàctica, on intervindrà la participació, la realització de deures i  també el recull d’observacions del gestin en aquest període d’avaluació.

ACTIVITATS QUE PROMOU EL DEPARTAMENT DE MATEMÀTIQUES

En aquest espai us volem mostrar algunes de les activitats que fem al llarg de l’any en el departament.

Dia de les matemàtiques

El Dia Pi és una celebració que commemora la constant matemàtica π (pi). El Dia Pi se celebra el 14 de març (en el format de calendari mes/dia, 3/14 que representen els tres dígits més representatius de la constant).

Des de l’any 2012 celebrem en l’institut aquest dia amb diferents activitats matemàtiques que realitzen els alumnes. Concretament els alumnes de 3r d’ESO preparen una gimcana al pati i els alumnes de 1r i 2n resolen els diferents reptes matemàtics per equips

2016-01-29_094721 2016-01-29_094637 2016-01-29_094748

Concurs de les proves cangur

Les proves Cangur (altrament dites International Mathematical Kangaroo o bé Kangourou sans frontières) és un concurs preuniversitari de matemàtiques que s’organitza en més de 30 països, amb l’objectiu d’acostar les matemàtiques als més joves i intentar despertar el seu interès. La competició es porta a terme anualment el mes de març. Segons l’opinió dels organitzadors, les competències que es posen a prova en el Cangur són una combinació entre la lògica i les matemàtiques, no únicament el coneixement de fórmules.

Al llarg del segon trimestre tots els alumenes del centre realitzen les proves cangur a nivell intern de centre. A continuació, els 10 millors de cada curs es classifiquen per realitzar l’olimpíada matemàtica a nivell de Catalunya.

Copa Cangur

La Copa Cangur és un concurs on participen un total de 3 alumnes de segon i 4 alumnes de tercer d’ESO en equip. Es competeix amb equips d’altres centres educatius. L’objectiu és resoldre una sèrie de problemes matemàtics d’elevada dificultat i treure la major puntuació respecte a la resta de participants.

El curs escolar 2016/2017 va ser la primera vegada que l’Institut de Roda de Berà va participar. Aquest primer any va quedar en la quarta posició, d’entre 14 participants. Això ens va animar a continuar participant el curs següent.

Concurs de fotografia matemàtica

Una foto és matemàtica si hi ha intenció per part de l’autor de que així sigui. Aquesta intenció matemàtica ha de quedar reflectida clarament en el títol de la foto, en el que s’ha de fer referència, d’alguna manera, al contingut matemàtic.

En el nostre centre realitzem un concurs de fotografia matemàtica tots els anys des del curs 2013/14.

Guanyadors 2013/14

2016-01-29_092204 2016-01-29_092244 2016-01-29_092309 2016-01-29_092334
L’infinit Geometria urbana Volum de la taronja Casa geomètrica

Guanyadors 2014/15

1r ESO 2n ESO 3r ESO 4t ESO
ESO12_La via de la geometria ESO 2_El nombre PI urbà_Gemma Palau ESO34_Angles urbans alina ESO34_Per a jugar bé, hem de calcular la hipotenusa
La via de la  geometria Nombre pi urbà Angles urbans Per a jugar bé, hem de calcular la hipotenusa

Guanyadors 2015/16

1r 2n 3r 4t
Operació La perspectiva objectiva Arrel quadrada del resultat Skate-pi

Guanyadors 2016/17

El temps jugant amb la simetria Cria de cavalls Ombra matemàtica Cercle Solar

Guanyadors 2017/18

1r ESO 2n ESO 3r ESO 4t ESO
Suma esportiva Particions irregulars Si angle és 90º= Teoria del Caos L’escala triangular

JORNADES STEAM

El curs 2017-2018 els departaments de Matemàtiques, Tecnologia, Ciències i Visual i Plàstica, van plantejar per primera vegades unes jornades científico-tecnològiques, anomenades STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics). El resultat va ser molt gratificant, perquè per primera vegada s’havia muntat una activitat tant complexa i amb tanta varietat de recursos diferents: la robòtica, l’art, la cúpula de Leonardo,   un escape room i les diferents activitats de laboratori del departament de ciències van fer d’aquesta primera jornada STEAM fou per a tots inoblidable.