Llengua castellana

Departament de castellà curs 2023-2024

Membres:

Ana Torres- Cap de departament i professora de llengua castellana i literatura a 3r i 4t d’ESO. Correu del centre: anatorres@insrdb.cat

Vanesa Saval – Coordinadora de llengües i professora de llengua castellana i literatura a 1r i 3r d’ESO. Correu del centre: vanesasaval@insrdb.cat

Jordi Jubany – tutor de 2n i professor de llengua castellana i literatura a 2n. Correu del centre:jordijubany@insrdb.cat

CRITERIS D’AVALUACIÓ

• Participar activa y reflexivamente en interacciones orales, escritas y audiovisuales para el aprendizaje y para las relaciones sociales, dentro y fuera del aula y con un uso de los recursos de las TIC, identificando los problemas de comunicación y sabiendo resolverlos convenientemente.
  • Comprender textos (orales, escritos y audiovisuales) de la vida académica y de otras situaciones comunicativas o procedentes de los medios de comunicación: predictivos, persuasivos y de los géneros periodísticos informativos y de opinión.
  • Comprender textos literarios, cercanos a los intereses del alumnado o seleccionados por su adecuación temática y grado de dificultad.
  • Comprender y sintetizar secuencias audiovisuales, procedentes de los medios de comunicación, relacionadas con las tipologías expositivas y persuasivas.
  • Realizar explicaciones orales sencillas sobre hechos de actualidad de interés con ayuda de medios audiovisuales y de los recursos de las TIC.
  • Utilizar técnicas de análisis del contenido de textos orales y escritos mediante el uso de herramientas informáticas para elaborar redes y diagramas conceptuales.
  • Buscar información para comprender y ampliar el contenido de los mensajes orales, escritos o audiovisuales, utilizando diversas estrategias y soportes.
  • Producir textos, orales y escritos, de diferentes tipos y con diferentes formatos: predictivos, persuasivos y géneros periodísticos informativos y de opinión, usando procedimientos de planificación y elementos lingüísticos para la cohesión interna de las ideas (precisión léxica, conectores, signos de puntuación). Aplicar las estrategias para la corrección lingüística y revisión gramatical dels textos.
  • Aplicar diferentes procedimientos para enriquecer los textos orales, escritos o audiovisuales.
  • Mostrar interés por la mejora de la expresión oral, escrita y audiovisual propia y ajena y respetar las opiniones de los demás.
  • Exponer la opinión sobre la lectura de una obra completa adecuada a la edad; evaluar la estructura y uso de los elementos del género, uso del lenguaje y el punto de vista del autor; situar el sentido de la obra en relación con su contexto y con la experiencia propia.

RECUPERACIÓ DE LES MATÈRIES PENDENTS

Degut a l’avaluació contínua de la matèria, superar l’assignatura en el curs actual suposarà recuperar el curs anterior. També es podrà recuperar amb una prova escrita (cal posar-se en contacte amb el professor/a corresponent).

CRITERIS DE QUALIFICACIÓ A L’ESO (curs ordinari)

Llengua i literatura castellana es considera una matèria contínua. Això vol dir que  l’avaluació serà continua amb la mitjana ponderada a cada trimestre : 1r trimestre – 20%, 2n trimestre – 30% i 3r trimestre 50%. Per fer la mitjana ponderada del trimestre s’haurà de treure com a mínim un 3 a cada un d’ells.

Al primer trimestre es tindràn en compte els deures d’estiu per aquells alumnes que els hagin realitzat voluntàriament, no per aquells que, per qualsevol altre motiu, els han hagut de presentar al setembre obligatòriament.

Les proves d’avaluació són necessàries per superar la matèria, per tant, en el cas d’absència el dia de la prova, es necessitarà un justificant mèdic o administratiu per repetir-la. El professor establirà un termini amb l’alumne/a per entregar el justificant que no sobrepassarà d’una setmana. Si, tot i així, encara no es presenta el justificant la prova es considerarà no aprovada.

A 1r i 2n d’ESO

50%

30%

(Procediment 20%; actitud 10%)

Dimensió literària Llibre de lectura 20%

1r i 2n ESO PIM

45%

(Procediment 30%; actitud 15%)

Dimensió literària Llibre de lectura 10%

A 3r i 4t d’ESO

50%

20%

(Procediment_10%; actitud 10%)

Dimensió literària Llibre de lectura

Teoria de la literatura

30%

3r i 4t ESO LLEVANT

45%

(Procediment 35%; actitud 10%)

Dimensió literària Llibre de lectura

Teoria de la literatura

10%

Aquest curs les assignatures que depenen del nostre departament són les següents:

-Llengua i literatura castellana per 1r, 2n,3, i 4t d’ESO.

-Optativa de 1r: Taller de comprensió escrita

-Optativa de 2n: Cinema i literatura

Al llarg del curs, promovem una sèrie d’activitats, tallers i sortides per tal de fer la matèria competencial i atractiva, tals com:

• Sortides al teatre per a primer i segon cicle.
  • Des de coordinació de la biblioteca del centre, depenent del nostre departament, iniciem aquest curs la “biblioteca d’aula”. Es tracta de tenir a l’aula llibres de lectura, diccionaris i materials per reforçar les matèries instrumentals (català, castellà, anglès, sobretot).
  • Tallers de Sant Jordi, com ara adaptació d’autors clàssics a l’actualitat (amb diferents modalitats, com ara el hip-hop).
  • Participació a concursos literaris destinats als adolescents.