1r ESO – El bosc de Santiga

Per a l’Institut Bitàcola, conèixer l’entorn natural proper és bàsic en la nostra filosofia de centre. Els nens i les nenes de Barberà, tenen a prop la muntanya, i els camps veïns, però sovint no el coneixen o no s’han endinsat en ells. Per això, el primer projecte dels alumnes de 1r és conèixer el seu entorn, tot això els pertany, i alhora ells pertanyen al territori.
Un dels fantàstics paratges de Barberà és el Bosc de Santiga limitat entre polígons i carreteres, la natura sorprèn per la seva gran diversitat d’espècies i de tresors que amaga. Aquesta setmana tot i les males prediccions del temps, els alumnes de Bitàcola acompanyats per un biòleg de la zona i un expert en supervivència hem après a identificar les principals espècies vegetals que componen el bosc: alzines, pins blancs, llentiscles, esparregueres o l’arítjol, i hem cercat rastres de diversos animals com el porc senglar, l’esquirol, algun  que un altre rosegador i inclús hem trobat un rastre difícil de trobar, el d’un teixidor. A més a més hem pujat al castellà de Barberà, i hem après perquè aquest no sembla un castell, tot passant per l’observatori d’aus i la zona de l’aiguamoll, també, hem observat la preocupant inclinació d’alguns pins en certes zones del bosc, i hem resseguit el camí del riu Ripoll.