Representació teatral: El judici d’Osiris

Aquestes últimes setmanes de desembre abans de les vacances de Nadal, a la classe de 1r ESO F, dins l’assignatura de Socials, han anat treballant aspectes de la Història d’Egipte i per fer-ho han portat a terme una representació teatral sobre el Judici d’Osiris.

Segons el Llibre dels Morts, Anubis porta el difunt al jutjat d’ Osiris en presència de 42 jutges, un per cada província egípcia, per a realitzar el Pesatge del cor.

El judici tenia lloc a la Duat, on les ànimes eren guiades per Anubis, el Déu amb cap de xacal, fins a la sala de les Dues Veritats. Allí es trobava amb Osiris, que era l’encarregat de dictar la sentència i decidir si l’ànima del mort podia anar al paradís o no. Anubis extreia el cor del difunt, símbol de la moral i de la consciència, i el col·locava en un plat de la balança. A l’altre plat hi posava la ploma de Maat, la deessa que representava la veritat i la justícia.

A partir d’aquest moment, el jurat anava formulant preguntes sobre el passat del difunt i el seu comportament moral. En funció de la resposta, el cor podia augmentar o disminuir de pes, fent decantar la balança cap a un costat o cap a l’altre. Thot, el Déu de la saviesa, era l’encarregat d’anotar els resultats de la balança, i finalment Osiris exposava el resultat davant del tribunal diví.

Si la balança estava equilibrada volia dir que el difunt havia dit la veritat, i per tant la seva ànima es considerava bona. A partir d’aquest moment seria guiada per Horus fins el seu cos momificat, i se li obririen els ulls i la boca en una cerimònia ritual per gaudir d’una vida eterna a l’Aaru o Terra dels Joncs, que era el paradís egipci. En cas contrari, Amut, una terrorífica divinitat amb cap de cocodril, cames davanteres de lleó i  del darrere d’hipopòtam, s’encarregaria de l’anomenada Segona Mort, devorant el cos del difunt i evitant així que es fes immortal, deixant d’existir per sempre.

Tota aquesta historieta mitològica és la que els alumnes van interpretar. Abans de començar, a classe van visualitzar un vídeo sobre el judici i van analitzar una il·lustració sobre el tema, per a què els alumnes es poguessin familiaritzar amb el mite i els protagonistes. A continuació i per grups, els alumnes van elaborar un guió i es van repartir els personatges. Van realitzar diferents assajos al pati amb la supervisió dels professors Patrícia Dasí i Cristiano Casà i el dia 18 de desembre cada grup de la classe va representar la seva pròpia versió amb tocs de misteri i d’humor.

I així, els alumnes de 1r ESO F van donar vida al famós Judici d’Osiris.

Patrícia Dasí i Cristiano Casà. Departament de Ciències Socials