HpCodewarsBCN 2018

El dissabte 3 de març els alumnes Christian Queralt, Sami Calvo, Pere Roca (tots ells de 3r C), Paul-Adrian Buha (4t C), Ivan Tafalla i Dani Audí (els dos de 4t B), van participar a la 4a edició del concurs internacional HpCodewars, a la seu de Barcelona.

Es tracta d’un esdeveniment que va començar fa 20 anys a la seu de Hewlett Packard de Houston, i que va arribar a la delegació de Sant Cugat del Vallès fa tan sols 4 anys. Aquesta quarta edició es va celebrar el mateix dia (òbviament no a la mateixa hora) que ho feien les seus de Houston, Roseville, i Fort Collins.

El concurs persegueix dos clars objectius: fomentar l’interès per les professions STEM (Science, Technology, Engineering and Maths) i potenciar l’ús de l’anglès. És per això que l’HpCodewars consisteix en resoldre, a través de la creació d’algorismes que puguin ser implementats en ordinadors, 30 problemes matemàtics de la vida quotidiana escrits en anglès. I tot això amb només 3 hores de temps. Els propis organitzadors admeten que difícilment un enginyer seria capaç de resoldre’ls tots en tan poc temps, i aquí és on entra l’estratègia perquè els problemes tenien diferent puntuació en funció de la seva dificultat.

No era un repte gens fàcil, però l’esforç i la dedicació (en hores de pati i alguna tarda) dels nostres alumnes durant els últims tres mesos van fer que tinguessin una actuació molt bona, tenint en compte la seva joventut i poca experiència amb el llenguatge de programació emprat. La puntuació, tot i que no era l’objectiu principal d’aquesta participació, va ser de 10 i 8 punts cadascun, que segons la classificació de l’any passat els col·locaria entre els 60 primers dels 100 equips participants. Sens dubte, un molt bon resultat!

El llenguatge de programació que van triar va ser el Python 3, una versió del llenguatge C molt més senzilla, però sense perdre potència d’execució ni disminuir les seves possibilitats d’aplicació. Un cop acabaven el programa que resolia el problema matemàtic, l’enviaven, via xarxa interna, a un programa anomenat “jutge” que comprovava si era o no correcte. Van ser 3 hores de dur treball, moltíssimes proves i moments d’estrès, però que alhora els va fer passar una gran i divertida estona.

L’experiència es va complementar amb una gran vivència a nivell humà, ja que van poder conèixer altres noies i nois d’arreu de Catalunya, i per l’ajuda amable i entregada del centenar de voluntaris, que els van acompanyar en tot moment. A més, van poder conèixer les instal·lacions d’HP amb una visita guiada, i van gaudir d’un bon esmorzar i dinar, totalment necessaris i merescuts per a afrontar aquest difícil repte. Inclús van tenir una estona per a relaxar-se jugant al futbolí amb altres concursants.

Els guanyadors no van ser ells, però han posat les bases per a futures participacions, però sobretot, per al seu futur acadèmic i professional que, de ben segur, discorrerà per l’àmbit STEM. Tot i això, l’equip dels alumnes de 4t van tornar amb un obsequi (auriculars HP) perquè van encertar la pregunta que els van fer a la rifa feta abans del lliurament dels premis.

Va ser, doncs, un gran dia que esperem es pugui tornar a viure l’any vinent.

Això sí, no ens podem sentir contents del tot perquè no hem estat capaços d’aconseguir animar a participar a cap noia, però farem tot el possible per a que no es repeteixi l’any vinent, i que la igualtat de gènere es pugui fer evident en aquests esdeveniments.

Us deixem unes quantes imatge d’aquell dia:

1. Rosa Mª Solé Mallén

Felicitats a tots sis per la vostra excel·lent participació HpCodewears! Tots sabem l’esforç i dedicació que suposa participar en concursos i activitats extracurriculars, esforç que es veu recompensat perquè són experiències molt enriquidores. I tots sis em consta que ja heu participar en d’altres certamens; sense anar més lluny, alguns de vatros, en la Copa Cangur celebrada fa poc aquí a l’institut. Ànims i a seguir!!!