Celebració del Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust

Durant el mes de gener a l’institut Roquetes l’alumnat ha realitzat diferents activitats relacionades amb el Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust que recorda l’alliberament del camp d’extermini d’Auschwitz-Birkenau per les tropes russes.

El Pla Lector de la setmana del 27 al 31 de gener ha volgut homenatjar la figura de Neus Català i Pallejà, exiliada, resistent i deportada al camp de concentració de Ravensbrück (l’únic exclusiu de dones) donant a conèixer la seua vida a tot l’alumnat de l’ESO. Paral·lelament, s’ha fet un cinefòrum amb les pel·lícules La vida és bella i Napola, amb un seguit d’activitats de reflexió sobre la barbàrie que va suposar l’Holocaust.

El passat dilluns 27 de gener, l’alumnat de l’optativa de Filosofia de 4t d’ESO i de 1r curs de Batxillerat van participar en un acte que es va fer de forma conjunta a nivell de Terres de l’Ebre en tots els centres que treballem la Memòria Històrica. El lema d’enguany és “romandre juntes”, que reivindica el poder de la unitat davant la barbàrie. Vàrem llegir els poemes de Roc Llop “Dempeus” i de Primo Levi “Si això és un home“, també “La cruzada de los niños” de Bertolt Brecht, per acabar amb unes paraules de Neus Català que ens increpava al deure vers la memòria històrica:

Vull veure-ho tot.
Veure per poder-ho explicar.
Explicar a tothom el que els meus ulls han vist.
Perquè és un deure.
Perquè he sobreviscut i tinc un deure moral vers les dones, les grans oblidades, que van morir als camps de la mort.

(Neus Català)