Lloret de Mar, 16 de juny de 2025 — Aquest migdia, l’Institut Ramon Coll i Rodés ha acollit l’acte de presentació oficial del projecte Voltem Lloret, una iniciativa educativa i creativa que ha convertit l’alumnat de 2n curs del Cicle Formatiu de Grau Mitjà de Vídeo, Discjòquei i So en autèntics cronistes sonors del patrimoni local. Més d’una cinquantena de persones han omplert els jardins del centre per descobrir de primera mà aquest pòdcast innovador, disponible a www.voltemlloret.cat.
L’acte, conduït per l’alumne del cicle Àlex Medina, ha combinat projeccions audiovisuals, entrevistes amb l’equip implicat i moments emotius que han evidenciat la implicació del jovent en el projecte. L’obertura ha anat a càrrec de la directora del centre, Luisa Peralta, que ha destacat “la capacitat de l’alumnat per unir creativitat, tecnologia i arrelament al territori”.
Un pòdcast que juga amb la memòria col·lectiva
Voltem Lloret és molt més que una producció sonora. És una proposta educativa que convida a descobrir el patrimoni de Lloret a través d’una experiència immersiva. Inspirat en el joc del memory, cada capítol proposa a l’oient “girar una carta” visitant físicament els espais patrimonials tractats i compartint una fotografia amb l’etiqueta #VoltemLloret. El projecte busca així crear vincles entre la veu jove, el territori i la memòria col·lectiva.
Dividit en quatre capítols temàtics —els orígens del poble, espiritualitat i tradició, el mar com a testimoni i llegat i modernitat— el pòdcast combina narració, entrevistes, dramatitzacions i ambientacions sonores per oferir una experiència rica i pedagògica.
Una feina de fons amb implicació real
Durant l’acte, el públic ha pogut escoltar els testimonis de l’equip docent —Narcís Fajula i Marc Blasco— i de diversos alumnes, com l’Arnau, encarregat de la mescla i edició sonora, l’Íker, responsable del disseny web, o la Jana, en connexió des de Xipre, on està realitzant les pràctiques a la radiotelevisió pública, i que ha treballat el disseny gràfic del projecte. També s’ha connectat en directe amb altres alumnes que actualment participen en el programa Erasmus+ a Làrnaca, com en Sergi, encarregat de la fotografia i la Sofia, una de les locutores del projecte, juntament amb el seu company Àlex Medina.
Els joves han explicat el procés de creació del pòdcast, des de la recerca històrica fins a la gravació i l’edició, passant per la locució i la difusió a través de la web. “Hem après a treballar en equip, a comunicar i a estimar el nostre poble d’una altra manera”, ha dit la Sofia, una de les veus més reconeixibles del pòdcast.
Amb el segell de DJ Tillo i la col·laboració d’entitats locals
Un dels moments més destacats ha estat l’entrevista a DJ Tillo, autor de la sintonia del projecte i reconegut productor musical vinculat a artistes com Macaco, Orishas o el programa La Competència de RAC1. Tillo, exalumne del Coll i Rodés, ha compartit l’experiència del taller de creació sonora que va impartir als estudiants i ha valorat “l’altíssim nivell de creativitat i implicació del grup”.
El projecte també ha comptat amb el suport de Nova Ràdio Lloret, Catalunya Ràdio, l’Ajuntament de Lloret de Mar, la Fundació Climent Guitart i la Càtedra de Turisme de la UdG, entre d’altres.
Reconeixement institucional i cloenda amb regust festiu
L’acte ha finalitzat amb el lliurament d’un reconeixement al projecte per part de l’Anna Garriga, directora de la Càtedra Climent Guitart, i amb un discurs institucional a càrrec de l’alcalde Adrià Lamelas, que ha felicitat l’alumnat per la iniciativa i ha subratllat “la importància de donar veu als joves com a narradors del nostre patrimoni”.
Amb un càtering preparat per l’alumnat del programa IFE del centre, juntament amb el professorat de l’Escola d’Hostaleria, i una escolta compartida de fragments del pòdcast, el públic ha pogut tancar la jornada en un ambient distès, però amb la certesa que aquest projecte marca un abans i un després en la manera d’ensenyar, aprendre i viure el patrimoni local.
Els capítols del pòdcast Voltem Lloret ja es poden escoltar a www.voltemlloret.cat i a la plataforma SoundCloud.
Marc Blasco.

