Sortida per penjar caixes-niu als boscos propers a l’Institut Montbui

Antecedents

Aquest curs, un dels reptes que ens vam posar els l’assignatura de Projectes de 2n, va ser construir caixes-niu i caixes per a ratpenats. Vam demanar el suport logístic del tècnic ambiental de l’Ajuntament de Montbui, el qual ens va facilitar el material necesari: palets de fusta reutilitzats.

Seguidament, ens vam disposar a construir unes caixes-niu amb el material que havia aportat l’Ajuntament. En desmuntar els palets vam descartar fer caixes per a ratpenats, ja que els taulons no tenien l’amplada suficient.

L’alumnat ha disposat d’unes dotze sessions per tallar i fer el muntatge de les caixes-niu. Cinc grups han pogut fer la tasca completa i a dos grups els ha faltat un xic de temps per finalitzar la feina.

Sortida per penjar les caixes-niu

El dimarts dia 12 de novembre, vam iniciar la sortida. Cada dos alumnes portaven un sac amb la caixa-niu i la seva corresponent nansa de filferro amb el ganxo gran per poder fer la penjada pertinent a les branques dels arbres.

Seguidament els dos monitors de Geden, associació ecologista de la comarca de l’Anoia, ens van anar dirigint cap a als boscos més propers a l’Institut.

La Mònica era l’encarregada de fer omplir una fitxa de la caixa-niu de cada grup on s’omplien les dades següents: número de la caixa-niu, data de col·locació, orifici de l’entrada, tipus d’arbre on es col·loca, orientació de l’orifici d’entrada, alçada respecte el terra, situació, característiques de l’hàbitat, coordenades UTM, altitud i observacions.

En Cristóbal era l’encarregat de penjar-les i ens explicava com mesurar l’alçada mitjançant una barra per col·locar correctament la caixa-niu, el diàmetre de l’entrada de la caixa-niu, l’orientació del forat d’entrada segons la brúixola, les característiques de l’hàbitat on es troba cada caixa-niu, coordenades i altitud a través d’una aplicació del mòbil.

Tot passejant pel bosc, vam poder col·locar les set caixes-niu en diferents masses boscoses.

A partir d’ara els protagonistes seran els ocells que trobin útil i adient fer servir les nostres caixes-niu. Per fer-ne un seguiment, està previst que el dia 28 d’abril fem una altra sortida per comprovar el % d’ocupació de les caixes-niu penjades, saber quants han estat els seus ocupants i fer les observacions que en Cristóbal i la Mònica considerin necessàries.

I quan tornàvem, després de la materialització de la feina feta pels alumnes de Projectes de 2n d’ESO, alguns van cuidar-se de recollir les deixalles d’unes caixes de fusta escampades al bell mig del camp per poder-les dipositar en els contenidors de deixalla selectiva.

Una immillorable manera d’acabar una jornada per recordar!