Participació a la xarxa Escola Nova 21

Dimecres 24 d’octubre tres professors de l’Institut vam participar a la Trobada de la Xarxa Anoia Oest de l’Escola Nova 21 al centre Gabriel Castellà d’Igualada. I a la tarda quatre professors més es van afegir a la xerrada col·loqui amb Eduard Vallory convidats per l regidoria d’Ensenyament de l’Ajuntament d’Igualada.

En la trobada del matí els centres van explicar com encaixaven les programacions anuals dins dels eixos i criteris de la rúbrica pel canvi en l’organització de les escoles del segle XXI. Aprofundirem sobre una nova etapa del procés de canvi. Si fins ara  havíem intentat crear el clima per fer el canvi possible, és a dir, en sensibilitzar la comunitat educativa sobre la transformació educativa, crear l’equip impulsor del canvi i generar una nova visió de centre per a la transformació, ara entrem en la fase d’activar el canvi.

Vam explicar el nostre pla de coresponsabilitat amb 3 objectius: millorar el resultats educatius, la cohesió social i potenciar el batxillerat. Respecte el primer i segon objectius encaixem dins l’eix del nou plantejament institucional pel canvi i en l’eix de la metodologia pel canvi: amb el treball per competències (cal conscienciació), i treballar les competències per ser, conviure (saber ser) i per a conèixer entre l’alumnat.

Com a novetat introduida enguany vam explicar el Pla d’Acollida a 1r d’ESO, també els canvis en l’informe de pre-avaluació més qualitativa. La formació  competencial i orientadora que fan un grup impulsor de professorat, els nous  documents del Consell Orientador de l’alumne, la personalització de l’aprenentatge (introducció de Chromebooks a 1r d’ESO), un nou enfocament didàctic (treball transversals per departaments, el treball perprojectes a la franja d’optatives, els plans d’innovació lingüístics G.E.P. i Avancem en llengües), els canvis a les tutories, amb cotutories i amb el principi que tot professor és orientador de l’alumnat. Totes aquestes actuacions ens han de servir, no només pel canvi metodològic, sinó per encaixar en l’eix 3 de l’Escola Nova 21 que es planteja el canvi en el procès d’aprenentatge en l’avaluació.

Respecte a l’ objectiu 3 no només pretenem potenciar el batxillerat sinó que els alumnes continuin amb els seus estudis (PFI, cicles formatius). Les actuacions d’aquest objectiu com són donar premis a l’esforç acadèmic i esforç de treball de l’alumnat, la participació en el pla d’entorn amb foment d’activitats extraescolars; tot plegat encaixaria en la implicació en l’organitzaió del centre de l’eix 4 d’Escola Nova 21, que buscaria un lideratge compartit i una organització més oberta, donant més importancia al consell de delegats i la participació de les famílies.

Molt satisfets amb la trobada ens vam emplaçar per continuar treballant en un calendari de noves trobades per aquest curs de les quals us seguirem informant. Mentrestant us refrenciem un manual per a conèixer millor entorns d’aprenentatge innovadors: