Històries de la Riba Oest

Aquest és el tercer curs que a l’Institut Montbui estem desenvolupant el projecte d’innovació Ara.Art, en el qual pretenem aglutinar, amb una mirada artística i creativa, els diversos projectes que duem a terme amb l’objectiu de potenciar el raonament crític i la creativitat de l’alumnat.

Per aquest motiu, des de diverses matèries, hem elaborat un vídeo de creació artística inspirat en el musical West Side Story, que hem presentat a la I Mostra Sambori impulsada per Òmnium Cultural. El seu títol, Històries de la riba oest, ens recorda aquest musical i, al mateix temps, ens defineix, ja que el nostre institut es troba a la riba oest del riu Anoia.

Fent clic a la següent imatge podreu accedir al curtmetratge “Històries de la Riba Oest”.

D’una banda, volem destacar que ha estat per a nosaltres un projecte totalment nou i, per tant, al principi no en sabíem els resultats. Però amb la implicació de totes les parts que hi han participat, ha estat un treball col·laboratiu molt enriquidor que ha suposat empoderar l’alumnat, entre molts altres aprenentatges.

De l’altra, volem ressaltar el fet que en aquest projecte s’hi reflecteix la nostra essència, ja que els espais que hem utilitzat són els del nostre centre i els més propers. També hem introduït el nostre logotip en el títol del vídeo, que ens serveix de fil conductor de la història.

Així mateix, volem agrair la implicació i dedicació de tot l’alumnat i professorat que hi ha participat, especialment la dels guionistes i actors.

Així, doncs, el vídeo ha estat possible gràcies a la feina que s’ha fet des de les matèries i activitats que detallem a continuació i en recull una part de la tasca, atès que hi continuem treballant i tenim previst enllestir-la a final de curs.

Matèria Llengua catalana 3r ESO:

• Un dels continguts que estudiem en aquest curs i matèria és el guió teatral. Per aquest motiu, vam demanar als cinc grups classe de 3r d’ESO que, en grups de quatre i cinc alumnes, redactessin un guió teatral tenint en compte les característiques estudiades a classe sobre aquest tipus de text. Ens interessava que s’hi reflectís la seva pròpia veu i mirada, tot creant un guió basat en l’amistat i en els conflictes de l’edat. De tots els textos que van escriure, en vam triar un. L’alumnat que va escriure el guió guanyador tenia preferència a l’hora d’interpretar-lo.

Optativa Lletres i Cultura, 4t D’ESO:

• En aquesta matèria vam adaptar la lletra de la cançó Amèrica del musical West Side Story a la realitat del nostre institut. Per escriure’n la lletra, ens vam centrar a descriure els avantatges i els inconvenients de ser en aquest institut i en aquest poble. A partir d’aquí, l’alumnat va fer propostes de versos que s’adeqüessin al ritme de la cançó original i vam triar les que més ens van agradar.

Projecte orquestra de vent, 1r i 2n d’ESO

• A l’institut comptem amb dues orquestres de vent a 1r i 2n d’ESO. Des de principi de curs, hem estat treballant la seva aportació a aquest projecte que consisteix en l’enregistrament d’una versió feta per professorat del centre del tema Prelude, que és la música inicial de la pel·lícula original.

Coral Institut Montbui:

• L’aportació de la coral en aquest projecte consisteix en l’enregistrament de l’adaptació de la cançó Amèrica adaptada per l’alumnat de l’optativa Cultura i lletres de 4t d’ESO.

Optativa d’Educació Visual i Plàstica de 4t d’ESO:

• L’alumnat de 4t d’ESO que fa aquesta matèria optativa es va encarregar de crear els cartells de l’obra i de l’escenografia. A partir d’una plantilla, van pintar amb esprai els cartells (en veureu alguns fragments en el vídeo) i van muntar l’escenografia de l’escena de l’actuació final.

Optativa AraArt (musical) de 2n ESO:

• Basant-nos en el fil argumental del musical de West Side Story, hem treballat la creativitat, i hem estimulat la imaginació, el bon gust i el sentiment musical de l’alumnat a través de les diverses cançons que formen part d’aquest musical, tot interpretant coreografies pròpies creades pels alumnes.
  • Tot i que aquestes coreografies ja estan gravades i editades, no estan introduïdes al vídeo per qüestions d’espai, entre altres motius.

Projecte Ara.Art i Departament de Llengües