Avenços cientifico-tècnics i superordinadors, una relació prometedora

l passat 26 de gener els alumnes de 2n curs del cicle formatiu de grau mitjà de Sistemes Microinformàtics i Xarxes (SMX), van visitar les instal·lacions del superordinador Mare Nostrum 4 ubicades a l’emblemàtica capella de Torre Girona, a Barcelona. Però té els dies comptats! El seu successor Maresnostrum 5 està en ple muntatge i es preveu la seva posada en marxa aquest proper juliol.

Per al no entesos, els superordinadors proporcionen una capacitat de càlcul molt alta, que permet crear simulacions i donar suport a projectes cientifico-tècnics de caràcter molt divers: comportament de nous medicaments, l’estudi del clima, l’aerodinàmica, la lluita contra el càncer, la geofísica, la paleontologia i un llarg etcètera. Més informació: https://bit.ly/3DRm2yC

Respecte al seu antecessor, el Marenostrum 5 serà 30 vegades més ràpid (320 Petaflop/s), però el consum energètic només es veurà multiplicat per 5. Si l’actual ja compta amb 100 quilòmetres de cablejat per garantir l’alta velocitat de les comunicacions, la següent versió disposarà de 4 vegades més superfície que els 200 m2 de l’ubicat dins la capella. Per tal d’equiparar Europa amb una infraestructura de supercomputació líder al món, el nou superordinador entrarà al Top 5 mundial.

També es van visitar les instal·lacions del “Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya” (CSUC), espai que ofereix serveis informàtics per les universitats i la recerca. El seu centre de dades ubicat al Campus Nord de la UPC es troba “redundat” al Centre de la Zona Franca i forma part d’una “xarxa dedicada” anomenada “Anella Científica” que a la vegada s’uneix amb les xarxes espanyola (RedIRIS), europea i mundial.

L’equip tècnic del CSUC va compartir amb l’alumnat multitud d’informació com ara els 30 segons per a sufocar qualsevol tipus d’incendi, els atacs de denegació de servei com l’amenaça més habitual que han de fer front, el grup electrògen a partir d’un motor de vaixell per a garantir el subministrament elèctric o bé el rendiment de 450 Tflop/s del cluster Pirineus II que equival a 2000 Asus Republic of Gamers. Recorrent les sales del CSUC coneixes la seva història que es remunta al 1991, moment en què van adquirir el primer superordinador Cray X-MP amb la seva estètica blaugrana. Aleshores la potència de càlcul era de només 0,24 Gflop/s.

La visita al Consorci va permetre donar a conéixer els perfils multidisciplinars de les gairebé 100 persones que hi treballen, com ara, el nou perfil de “curador de dades”.

Tot plegat va ser una bona experiència, que va permetre als alumnes del cicle d’informàtica, veure en viu i en directe, el funcionament i el propòsit d’un parell de centres de processament de dades molt propers que resulten imprescindibles per a l’avenç científic nacional i europeu.