Fem un tast al món laboral: Què és l’estada a l’empresa?

Des de l’Àmbit d’Economia s’organitza la matèria d’Estada a l’Empresa, una matèria optativa de l’etapa Batxillerat, que té com a objectiu fer conèixer a l’alumnat  la realitat del món laboral. Té una funció bàsicament orientadora, no s’ha de confondre pas amb unes pràctiques laborals o amb el preaprenentatge d’un ofici.

L’estada a l’empresa al nostre institut es realitza durant el mes de juny i juliol (en acabar les classes lectives de 1r de Batxillerat).

Si al llarg del curs hi esteu interessats us heu de posar en contacte amb la professora Montserrat Térmens.

Quin són els objectius generals d’aquesta matèria?

1. Prendre contacte amb el món del treball i amb el seu sistema de relacions socials i laborals.
  2. Adaptar-se de manera responsable i participativa a les normes de funcionament i a les situacions pròpies d’un centre de treball.
  3. Adquirir informació complementària útil per a enfocar el propi projecte de futur acadèmic i professional.
  4. Afrontar amb progressiva autonomia, organització i iniciativa les tasques encomanades.
  5. Desenvolupar i treballar aquelles capacitats professionals en les quals l’alumne/a té predisposició i actitud positiva.

Quines activitats se solen realitzar durant l’estada?

• Participació en tasques senzilles com ara: treballs administratius, informàtics, d’arxiu, de manteniment d’eines i equips, d’inventari, classificació de components, presa de mostres per a laboratoris, reculls de premsa i, en general, totes aquelles en què pugui participar i per les quals no es necessitin uns coneixements tècnics especials i no comportin riscos per a la seva seguretat i salut.
  • Contacte amb els departaments o seccions de l’empresa, tot valorant les diferències i finalitats, que l’ajudin a comprendre el funcionament de l’empresa.
  • Entrevistar-se amb els professionals que li puguin oferir informació sobre aquells aspectes en què estigui interessat per tal d’ajudar-lo en l’orientació del seu futur.
  • Observació de les activitats realitzades en els diferents llocs de treball.
  • Assistència a juntes, reunions, entrevistes, temps de descans durant el treball, etc., en què els professionals s’interrelacionen per tal de poder observar sense interferir en la normal activitat de l’empresa.
  • Assistència a visites, entrevistes o altres activitats que es duguin a terme en empreses que tenen tracte directe amb el públic.
  • Participació en les visites tècniques que es facin a altres empreses o a altres llocs de treball de la pròpia empresa.

Què diuen els alumnes que l’han cursada aquest any …

“Durant l’estada a l’empresa no s’aprèn un ofici; s’aprèn a ser constant, vèncer la mandra i prendre’s les coses amb bon humor. El més important, en la meva opinió, no és dedicar-se a una professió que et vagi a fer ric. Els diners són importants, evidentment, però ho és més poder gaudir d’una rutina que repetiràs durant un llarg període de la vida, fet que és més fàcil aconseguir prenent-se les coses amb bon humor.”

“La meva experiència a Banc Sabadell es podria definir amb una paraula: profitosa. No només pel fet d’haver vist com funciona una empresa per dins, sinó també perquè me’n vaig endur una lliçó de vida molt important. El que més em va agradar va ser l’autoaprenentatge que vaig experimentar. Des del primer dia, vaig haver d’assimilar un nou rol dins la meva persona i moure’m de la millor manera possible a través de l’ambient laboral. Per sort, els meus superiors i companys de feina em van ajudar molt per tal que això fos possible. En definitiva, he viscut una de les experiències més importants de la meva vida atès que, tot i seguir cursant batxillerat, he tingut l’oportunitat de viure durant un mes en el món real”.

“He après molt en aquestes pràctiques, tant de sistemes operatius (el sistema operatiu MAC OS), de programes (Illustrator, Photoshop, etc.). També he adquirit coneixements més humans, com per exemple la forma correcta de tractar els clients i entendre què et demanen. Un altre seria esquematitzar el treball, i fer-te a la idea del que has a fer abans de començar.”

“He après a analitzar com a través d’una activitat laboral es poden treballar aspectes com l’estrès, l’organització, la paciència, etc. També m’he pogut veure en una situació de treball d’una empresa, en una reunió d’equip… He après molt d’aquesta experiència.”