Dissecció de l’encèfal d’un xai

• Maria Puig Branda
  • Alumna de Psicologia. Primer de Batxillerat

Els alumnes de 1r de Batxillerat cursant la matèria de Psicologia es van embarcar en la seva primera dissecció, concretament en la dissecció d’un encèfal de xai.

Des de feia unes setmanes, vam començar el tema 3: un tema molt fisiològic que estudia en profunditat l’anatomia interior de l’ésser humà, en concret, el cervell i els sistemes nerviosos i endocrins. Gràcies a la seva similitud, l’encèfal del xai ens va permetre aprofundir en l’anatomia interna de l’ésser humà.

Després de repartir els materials per a la dissecció, a cada grup de tres persones vam fer una ullada als procediments que hauríem de seguir al llarg de tota la sessió, per a poder completar els nostres objectius: identificar l’anatomia externa i interna de l’encèfal de Xai.

El primer pas que vam seguir, amb l’ajuda del bisturí, va ser Identificar l’anatomia externa de l’encèfal, en concret, la cissura principal, hemisferis cerebrals i les circumvolucions i seguidament vàrem descriure les estructures que s’hi observaven: el cerebel, bulb raquidi, i la medul·la espinal. Un cop identificada l’anatomia externa de l’encèfal, vam procedir, amb l’ajuda de les pinces, a separar el teixit meningos, provinent de la superfície dels hemisferis, del teixit nerviós. Gràcies a la dissecció posterior de l’encèfal vàrem seccionar l’encèfal realitzant una incisió seguint la cissura principal. A continuació, vam descriure les estructures internes de l’encèfal com el cervell, cerebel, cos callós, bulb raquidi, medul·la espinal, substància grisa, matèria blanca, etc.

La veritat és que l’activitat de fer una dissecció al laboratori va ser una experiència molt gratificant, ja que vam tenir l’oportunitat d’aprofundir en l’aprenentatge de la anatomia externa i interna del cervell, d’una manera menys teòrica i molt més pràctica i dinàmica. Espero que la puguem tornar a repetir!