Per escriure un poema, el primer que cal és perdre la por. A classe de llengua es poden aplicar moltes estratègies que ajuden a desbloquejar l’esperit creatiu: seguir una pauta, articular un poema a partir d’unes paraules donades o d’un brainstorming col·lectiu o també, sobre un poema clàssic, provar noves combinacions amb els versos o canviar-ne les paraules per fer-ne un de nou, diferent i propi. També esprémer una paraula, “riure”, i fer que en surtin imatges… La tècnica de crear poemes de manera aleatòria és vella, prové dels surrealistes (el cadàver exquisit), però resulta útil per animar a viure la poesia com un joc i… una experiència a l’abast de tots!
Vegem les reversions de “Dóna’m la mà” de Joan Salvat-Papasseit, que les hem fet simplement canviant-ne les paraules.
Amb la tecnologia com a aliada, tenim apps com Built a Poem o Haikú-Mático (ambdós per a iPad), també podem experimentar amb els clàssics programes cercadors de rimes, així com amb generadors de textos, concretament el Navegador poètic, un robot que genera estranyes associacions d’idees inspiradores i ens desvetlla el poder suggeridor de la combinatòria lèxica.