Arquitectura a les aules i patis coeducatius

El Col.legi d’Arquitectes de Catalunya, amb la col·laboració del Consorci d’Educació, ha promogut la 2a edició del projecte Arquitectura a les Aules a causa de la bona acollida que va tenir el treball realitzat l’any acadèmic anterior a diferents centres educatius (Vegeu ArquiEscola, el programa educatiu del COAC).

Esquema dels eixos, dimensions, conceptes i fases del procés (ArquiEscola).

Els alumnes de 4t A i 4t B, inscrits en el projecte Gaudir les formes, han participat en aquesta 2a edició on han pogut gaudir de la xerrada i el taller de la mà de l’arquitecte Gemma Grau. La temàtica escollida per part del Centre ha estat la de “repensar els espais” i concretament, repensar els espais del pati per tal de millorar les condicions d’aquest i aconseguir la identificació de l’alumnat amb una nova mirada que fomenti relacions i generi dinàmiques flexibles, diversificades, d’igualtat de gènere i d’inclusió. La Comissió de Coeducació, el passat any acadèmic, va iniciar aquest procés de reforma cap a un pati més coeducatiu, analitzant i repensant un ampli ventall de paràmetres, tant físics com humans.

En una primera fase s’introdueix el tema estudiant certs referents que ja han generat una recerca envers aquesta temàtica, per passar a reconèixer allò que sentim i observem que passa al nostre pati quan cada dia el vivenciem i així, per millorar-lo, detectar possibles vies d’actuació des d’una nova mirada personal i col·lectiva.

Ens reunim en petits grups i pensem conjuntament què ens agradaria que hi fos, que hi passés, com podria arribar a ser… Segon Gemma Grau: “Descobrir que és un espai comú, per a uns usuaris diversos i plurals i que ha de ser per al gaudi de tots. Pensar en els possibilitats que té el Pati per a ser utilitzat. Plantejar-nos el pati com un espai més de l’escola. Quines classes, tallers o treballs grupals podríem realitzar al pati? Descobrir que petites accions poden modificar el nostre entorn perquè sigui més útil, eficient i agradable. Aprendre la importància de reorganitzar de manera equitativa, no jeràrquica. Plantejar com podríem adequar cada ambient, etc.”.
Les idees es plantegen, valoren i s’anoten en un full per a redibuixar-les i esbossar-les també sobre una planta del centre que s’ha passat a l’alumnat a mida DIN-A3.

En una següent fase, les propostes realitzades per grups es van debatre i posar en comú a tot el grup-classe; es van anar classificant -des d’una perspectiva transversal- dins dels següents paràmetres: usos, confort (clima, llum, ombres…), accessibilitat i circulacions, flexibilitat i diversitat d’espais, elements fixes i/o mòbils i materials.

Finalment, destacats els elements i factors més repetits, entre tots vam decidir dissenyar (per grups) uns bancs-pèrgoles, un mobiliari multifunció considerat important que milloraria, sense massa pressupost i relativament ràpid, les condicions que actualment tenim a l’espai del pati.
Des del projecte ArquiAules, es mirarà si l’any acadèmic vinent es podrà construir.

Així mateix, del 7 al 17 de maig s’ha celebrat la 4a edició de la Setmana d’Arquitectura, una iniciativa del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, la Fundació Mies van der Rohe, Barcelona Building Construmat i ArquinFAD que pretén “estimular la reflexió sobre l’entorn construït de les ciutats i el seu valor a través de la difusió de l’activitat arquitectònica, el coneixement, l’experiència i debat”. Per a més informació, consulta la Memòria del 2019 i vegeu l’inici del camí que ens durà a una Renovació Urbana.