Visita de 2n d’ESO a la Barcelona Medieval

Amb Barcelona medieval,  els grups d’alumnes de  2n d’ESO hem recorregut el centre històric de la nostra ciutat, hem identificat els edificis més emblemàtics i representatius de l’època, així com els espais on es van desenvolupar alguns dels fets històrics des del segle X fins el XV.  Hem treballat un dossier on hi ha la informació per situar-nos en el context històric i també arquitectònic de Barcelona.

Hem observat edificis de l’època  medieval, on el rom20170324_101124ànic i el gòtic, representen la pujança econòmica i política d’aquell moment.

A Barcelona tenim l’oportunitat de trepitjar aquesta part de la història que hem treballat a la classe, els llocs on el comtes van viure i van fer la seva política segons els seus interessos, on es van construir esglésies i palaus, on els artesans, els gremis i la mà petita va aixecar la Església de Santa Maria del Mar, la màxima representació del gòtic català.
20170324_105825 (1)

Hem passejat pel barri dels gremis, on encara avui els carrers porten el nom dels antics oficis que eren habituals a la nostra ciutat, el barri del Born on es realitzaven les justes entre el cavallers,  o a la Plaça de la Llana on encara a principis del segle passat es podia veure filar i vendre.

Alguns grups van realitzar la visita a l’interior de la Catedral de Barcelona i van observar el claustre on estan les tretze oques, que sempre han de ser tretze!

A l’interior van observar20170329_123725 la planta de tres naus d’estil gòtic. Aquest edifici és on es feien els actes dirigits a les classes privilegiades, es a dir els qui tenien  el poder duran l’edat mitjana, comtes, reis i homes rics.

A la imatge l’alumnat escolta les explicacions a la Casa de l’Ardiaca, edifici originari del segle XII, des d’on es poden apreciar els finestrals gòtics i les gàrgoles.

A la Plaça del Rei, des de la porta principal del Palau Reial del Comtes de Catalunya i posteriorment els Reis de la Corona d’Aragó, hem pogut observar 20170324_130934on es va situar el centre del poder polític  durant l’Edat Mijana a la ciutat de Barcelona.

Com a cloenda d’aquesta visita hem fet un recorregut pel barri jueu de la nostra ciutat. Els jueus van ampliar la seva comunitat  durant el segle XII, per iniciativa de Jaume I, Rei de la Corona d’Aragó, però al 1391 van patir la ira del poble, els anomenats progroms. Molts d’ells van morir i altres van ser batejats  i es van convertí al cristianisme.

Per últim hem visitat la Plaça de Sant Felip Neri, on ens han explicat que durant la Guerra Civil Espanyola, la aviació de Mussolini aliat dels nacionals, va bombardejar Barcelona. A la plaça encara hi ha els senyals als edificis, però els fets van produir la mort de 72 dues persones, 42 de les quals eren nens que s’havien amagat al soterrani de l’església. Hi ha una placa que ens recorda els fets.

20170324_130934