Dues alumnes al Parlament Científic Jove Català

Maria Vidal i Sara Mendes, estudiants de segon de Batxillerat, participaran al Parlament Científic Jove Català, un programa destinat a preparar el jovent com a ciutadans actius dins de la societat del coneixement mitjançant el debat, la negociació i el coneixement en temes de ciència. Els principals objectius són: introduir els estudiants en els procediments parlamentaris en temes de ciència i recerca; contribuir perquè els estudiants formin opinions qualificades i avaluar temes complexos; promoure la interacció entre científics i joves.

Aquesta iniciativa, a la seva tercera edició, està organitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació en el marc del projecte European Student Parliaments, iniciat i coordinat per la Fundació Wissenschaft im Dialog i finançat per la Robert Bosch FoundationBayer Science & Education Foundation (Alemanya). Tindrà lloc a Barcelona a unes dates per concretar del mes d’abril de 2016.

Al Parlament Científic Jove Català es trobaran estudiants, científics/científiques i professors/professores de tot Catalunya. Durant tres dies els estudiants discutiran aspectes controvertits sobre el tema  “El futur de l’ésser humà” de la manera com es fa als parlaments autèntics, amb audicions, comitès, propostes, votacions i decisions finals. En finalitzar el debat a l’assamblea general, els participants presentaran una resolució que serà lliurada al representant del Parlament.

Des de l’Institut Joan Brudieu volem donar-los l’enhorabona per aquesta magnífica oportunitat.

Maria Vidal i Sara Mendes

Agenda:

  • Dia 1: els participants faran unes activitats anomenades team-building activities, consistents en una sèrie de jocs per ajudar-los a tenir més confiança entre ells en els debats.
  • Dia 2: els participants treballaran en comitès diferents, cadascun dels quals estarà integrat per uns 14 alumnes de diferents escoles més 1 cap de comitè pertanyent a l’European Youth Parliament , el paper del qual és de moderador i conductor del debat. L’assignació dels alumnes als 5 comitès la farà l’organització, l’FCRi, i es comunicarà abans de gener de 2016. En els comitès els estudiants debatran un dels 5 temes proposats: El cervell humà, Viure i menjar sa, La reproducció canviant de la humanitat, L’optimització de  l’ésser humà i Imitant la natura, els qual coneixen i han treballat prèviament a l’escola. Després d’una primera fase de debat, cada comitè rebrà el seu expert, qui donarà una visió general del tema tractat, i amb qui es farà un torn de preguntes perquè els estudiants aclareixin aspectes i presentin punts de vista. Finalment, amb l’ajuda del cap de comitè, es redactarà una resolució basada en les seves discussions i la trobada amb l’expert. Abans de la conclusió de la jornada, tots els membres dels comitès rebran les resolucions per conèixer-les amb temps i poder-les debatre a l’assemblea general de l’endemà.
  • Dia 3: Tots els estudiants es reuniran a l’assemblea general, consistent en la lectura, defensa, atac i debat de totes les 5 resolucions, que seran finalment votades per cadascú.

Temes a debatre: “El futur de l’ésser humà”

La complexa pregunta sobre el futur de la humanitat ha estat objecte d’especulacions científiques a través dels temps i les disciplines. No és només pura curiositat sobre què li passarà a la humanitat, sinó la importància pràctica que impulsa aquesta pregunta: com podem ajustar les nostres decisions i pràctiques per crear un futur brillant i sostenible? Aquesta pregunta està pendent de resposta, però en moltes disciplines com ara la recerca sobre malalties, les innovacions en la reproducció humana i els estudis sobre noves formes de nutrució, els científics continuen treballant en aquestes qüestions i reptes. Tanmateix, són els nostre joves qui necessitaran fer algun esforç per aplicar aquests descobriments i cuidar del futur. Així doncs, la nostra tasca és preparar-los i donar-los les oportunitats per començar a pensar sobre temes que són, més que mai, rellevants. Els participants es distribuiran en 5 comitès diferents, cadascun tractant els 5 subtemes següents:

  • El cervell humà. El cervell humà ha estat investigat intensament durant anys. Els experts centren les seves esperances  en les  teràpies contra malalties de demència, però  també el pensament humà i el sentiment són el seu objectiu bàsic. Però, com funciona el nostre cervell? Realment podem imitar el cervell i el pensament? Serem capaços d’entendre i curar malalties de demència?
  • Viure i menjar sa, però com?  Els aliments orgànics estan de moda. Però què vol dir això? Estem millor si no mengem carn o productes d’origen animal? Els aliments transgènics són perillosos per a la nostra salut? Hi ha risc de patir conseqüències a llarg termini? Com podem estar segurs del que és realment saludable i què no ho és?
  • La reproducció canviant de la humanitat. La fertilització in vitro han esdevingut una pràctica molt comuna i totalment acceptada socialment. Ara tenim la vitrificació per raó social. Se suposa que la conservació dels òvuls ha de garantir la compatibilitat de la carrera professional i la vida familiar. Com pot l’ésser humà manipular la seva pròpia reproducció i fer que realment funcioni? Quines possibilitats i riscos hi ha?
  • L’optimització de l’ésser humà. Ulleres i pròtesis s’han usat durant molts segles per optimitzar el cos humà. Actualment  s’està iniciant una nova onada de modificació del cos: a través de les ulleres de Google o un anell que pot etiquetar objectes utilitzant una càmera. Com serà l’ésser humà dins de 20 anys? Augmentaran les nostres habilitats gràcies a implants, drogues o altres mitjans tècnics?
  • Imitant la natura. La imitació de la natura a través d’un sistema modular. D’això tracta la biologia sintètica. Els científics cerquen nous medicaments i nous ingredients farmacèutics. Com funcionaran? Com podem imitar noves peces biològiques, aparells o sistemes? No sobrepassem els límits amb això?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>