L’alumnat de 3r d’ESO visita les mines de Bellmunt del Priorat

Reprenent una activitat habitual dels darrers anys, els passats dimarts dia 16 i 30 de novembre, més de cent alumnes de 3r d’ESO i sis professors es van desplaçar a Bellmunt del Priorat per fer una visita guiada a la mina principal, l’Eugènia, que va romandre en activitat des de 1870 fins que va tancar el 1972. El complex museístic de Bellmunt està integrat en la xarxa del Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya.

La visita de cadascun dels dies es va dividir en diferents centres d’interès. En primer lloc, un apropament a la feina en superfície dels miners (principalment la foneria on la galena es transforma en metall de plom), amb la projecció d’un interessant i molt instructiu audiovisual. També es va fer un recorregut pels plafons explicatius i expositors que guarden eines i màquines emprades en l’activitat minera.

A continuació es va accedir a la primera galeria de l’interior de la mina, baixant cent esglaons fins als 35 metres de profunditat, on s’aprecia l’espai deixat pel mineral extret i on s’explicà com s’extreia.

Al petit museu de la colònia minera es pot conèixer els serveis que aquesta oferia als treballadors i a llurs famílies (habitatge, sanitat, educació, comerç, activitats religioses o de lleure, per exemple). I en un taller de reconeixement de minerals  es va ensenyar a diferenciar els que s’hi arrencaven (la galena, la mena que s’aprofitava) i d’altres que no, (l’ankerita, la calcita, la malaquita, la pirita…).