Projecte Co-ResponsaVIHlitat

Aquest curs 2016-17 hem engegat un nou projecte col·laboratiu amb Xplore Health, sobre l’VIH i la SIDA, anomenat Co-ResponsaVIHlitat, juntament amb 16 centre educatius més.

En què consisteix? Co-ResponsaVIHlitat és un projecte pilot per a l’eradicació del VIH a través d’un procés obert i inclusiu en el què participen els diferents actors interessats en la temàtica amb la finalitat d’elaborar una Agenda de Recerca en prevenció del VIH/sida.

Aquest projecte és innovador perquè té en compte l’opinió de la comunitat educativa en la presa de decisions, ja que compta amb la participació de més de 660 estudiants i docents de secundària i investigadors/es de les universitats Pompeu Fabra (UPF) i de Barcelona (UB), que elaboren l’agenda conjuntament amb 2 institucions de l’Administració Pública, 3 centres de recerca i 7 entitats de la societat civil. El projecte té un enfocament interdisciplinari i transdisciplinari, i compren un ampli ventall de disciplines acadèmiques i de coneixement no acadèmic basat en l’experiència.

El projecte es duu a terme durant els anys 2016 i 2017 sota la coordinació del Living Lab de Salut d’IrsiCaixa i en el marc dels projectes Xplore Health, EnRRICH, i INSPIRES comptant amb l’assessorament de la VU University of Amsterdam.

El projecte s’ha desenvolupat en diferents etapes al llarg del curs 2016-17, en el nostre cas l’hem treballat amb els alumnes de 3r d’ESO.

Fase I (novembre 2016): Al llarg d’aquesta fase, hem fet servir un dossier per estudiat el VIH com és, com es propaga, les vies de contagi, les fases de la infecció, la gran variabilitat que té, com es treballa per trobar una vacuna i quins son els problemes que es troben els investigadors per desenvolupar-la i, finalment vam tractar els aspectes ètics.

Fase II (Gener 2017): Els centres vam rebre una carta d’IrsiCaixa on se’ns sol·licitava la col·laboració en el projecte

Fase III (Febrer-Març 2017): Durant aquesta fase van concretar les línies d’actuació existents i vam assignar una línia a cada centre educatiu. Els experts van fer una selecció de bibliografia perquè l’alumnat pogués tenir una visió general de les principals línies de recerca en prevenció del VIH. Amb aquest material, cada centre educatiu va elaborar un informe de la línia de recerca assignada

Fase IV (Març-Abril 2017): Cada centre educatiu va entrevistar i va produir un vídeo divulgatiu sobre la línia de recerca assignada. Nosaltres vam entrevistar a en Gerard, que és doctor en sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona i professor a la Universitat de Vic on dirigeix el Centre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere.

Fase V (Maig 2017): Cada centre analitza totes les línies de recerca, llegint els articles i visualitzant els vídeos dels altres centre educatius, fent ús d’un instrument de reflexió que s’ha desenvolupat de manera col·lectiva. Els resultats d’aquest anàlisi serveixen per l’ Elaboració i priorització de l’Agenda de Recerca en Prevenció del VIH dels joves, que es va presentar al congrés del 9 de juny, al Cosmocaixa.

Congrés Co-ResponsaVIHlitat  (9 Juny 2017) Els alumnes de cada centre vam presentar els resultats de la línia de recerca de recerca que havien treballat i també es va presentar l’Agenda de Recerca en Prevenció del VIH dels joves.

També durant el congrés van haver-hi ponències d’expert d’algunes de les línies de recerca, com:

• Jordi Casabona, director del Centre d’Estudis Epidemiològics sobre les Infeccions de Transmissió Sexual i Sida de Catalunya CEEISCAT
  • Èlia Diez, Responsable de Programes i Intervencions Preventives de l’Agència de Salut Pública de Barcelona
  • Pep Coll, metge i investigador d’IrsiCaixa
  • i la Carla, Testimoni en primera persona