Informació general [Batxillerat]

Descripció

El batxillerat forma part de l’educació secundària postobligatòria i es distribueix en dos cursos acadèmics.

Es desenvolupa en diverses modalitats, s’organitza de manera flexible i, si cal, en vies diferents dins de cada modalitat, de manera que pot oferir una preparació especialitzada als alumnes d’acord amb les seves perspectives i interessos de formació.

Batxillerat [ + informació]

Modalitat

Es pot escollir entre tres modalitats de batxillerat: artsciències i tecnologia, i humanitats i ciències socials.

Els alumnes han d’escollir una modalitat en funció dels seus interessos i motivacions, estudis posteriors que volen cursar o perspectives de futur.

Matèries

El currículum de batxillerat consta d’una part comuna (les matèries comunes) i una part diversificada (la matèria comuna d’opció, les matèries de modalitat, les matèries específiques i el treball de recerca). A més, els alumnes tenen assignada una hora setmanal de tutoria.

• Matèries comunes: aquelles que estudien tots els alumnes independentment de la modalitat de batxillerat triada.
  • Matèries de modalitat: la seva finalitat és formar als alumnes en aquells coneixements més específics en funció dels seus interessos sobre estudis posteriors. Dins de les matèries de modalitat està la matèria comuna d’opció, que és aquella que l’alumne està obligat a cursar en funció de la modalitat de batxillerat escollida.
  • Matèries específiques: la seva finalitat és que l’alumne pugui completar la seva formació amb altres matèries diferents a les de modalitat. Els alumnes no estan obligats a escollir aquest tipus de matèries, en el seu lloc poden escollir matèries de modalitat.
  • Treball de recerca: és un treball d’investigació sobre un tema concret que escull l’alumne i que es troba orientat per un professor tutor. El treball de recerca s’ha de començar al primer curs de batxillerat i s’ha de presentar obligatòriament al segon curs. La finalitat del treball de recerca és que els alumnes reforcin la seva capacitat d’investigació i recerca d’informació de forma autònoma i posin en pràctica les competències treballades durant la seva escolarització.

En cada curs, de les trenta hores lectives setmanals, catorze es dediquen a les matèries comunes i la tutoria, i les setze restants, a la part diversificada.

Per accedir al batxillerat cal tenir algun dels títols següents:

• graduat en educació secundària obligatòria (GESO),
  • tècnic d’un cicle formatiu de grau mitjà o tècnic superior d’un cicle formatiu de grau superior (en aquests casos es pot demanar la convalidació de matèries específiques i del treball de recerca),
  • haver cursat estudis de sistemes educatius estrangers que hagin estat homologats al títol de GESO o al títol de tècnic. L’homologació s’acredita mitjançant la credencial corresponent o bé, si aquesta encara està en tràmit, presentant el “Volant per a la inscripció condicional en centres educatius”.

Per accedir per primera vegada en un centre sufragat amb fons públics per cursar batxillerat cal formalitzar la preinscripció en el termini fixat.

També s’ha de presentar la sol·licitud de preinscripció per poder accedir al batxillerat si s’està cursant o s’ha cursat un cicle formatiu, encara que s’imparteixi en el mateix centre o aula on s’està matriculat.

Aquest estudi és gratuït en els centres dependents del Departament d’Educació. Per a la resta de centres, consulteu l’import en el centre corresponent

Continuïtat

Amb el títol de batxiller es pot accedir :

• a la universitat (un cop aprovades les proves d’accés);
  • a un cicle formatiu de grau superior de formació professional específica, d’arts plàstiques i disseny;
  • a un cicle formatiu de grau superior d’ensenyaments esportius, si es tenen els requisits d’accés;
  • als ensenyaments superiors artístics (un cop superada una prova específica d’accés), i
  • al món laboral.