Xerrada per a 4t ESO de Gustavo Pérez

El dijous 19 de desembre el senyor Gustavo Pérez, colombià, defensor de drets humans i del medi ambient, ens ha visitat, en el marc de les activitats de la Jornada Solidària. Ha fet una xerrada a les 12 h en el Gimnàs amb tots els alumnes de quart curs d’ESO. Aquest home ha explicat com els nadius d’una zona rural (La Macarena, departament de Meta) van ser induïts a cultivar plantes de coca, aprofitant de la ignorància dels habitants d’aquesta zona, incomunicada amb la resta del país.
Gustavo ha descrit com van anar passant dificultats per a sobreviure al mig de conflictes amb traficants de droga, guerrillers, exèrcit, paramilitar, etc. Ha afegit que el que més desitjava aquest població civil era assolir la pau i poder viure com vivim a Espanya, sense conflictes armats. També ha descrit els seus esforços per a aconseguir tenir escoles per als seus fills. Ha explicat com les dones es van plantar en una protesta, afirmant que no volien tenir més fills que acabessin essent guerrillers o soldats.
Gustavo Pérez, elegit com a representant d’aquest població civil, va participar en la negociació per a assolir una treva i un pacte per a arribar a la pau a Colòmbia. Finalment la situació va millorar fins que van arribar empreses que feien prospeccions de petroli i d’altres minerals. Aleshores l’aigua dels rius es va anar contaminant, morint gran part de la fauna, i moltes persones també van emmalaltir per a consumir aigua contaminada. Defensors locals del medi ambient van ser assessinats. Fins i tot Gustavo Pérez va haver de marxar de la zona en estar amenaçat de mort i familiars seus van patir atentats. Actualment, Gustavo es troba a Espanya, acollit per part d’Amnistia Internacional, en un programa de protecció a defensors de drets humans i del medi ambient.

Al final de la xerrada Gustavo Pérez s’ha fet una fotografia amb els alumnes de 4t d’ESO i professors presents.

batxillerat, Gustavo Pérez, institut Agustí Serra i Fontanet

Aquest ha estat el testimoni d’una persona que va sobreviure en un conjunt de situacions molt difícils, fins que li va ser impossible continuar en el seu país, per culpa de poderoses empreses multinacionals que estan causant un genocidi entre els indígenes, i fins i tot un biocidi en una zona que era un paradís de la biodiversitat.