Estratègia Digital de Centre (EDC)

Infografia Departament d’Educació:

Durant el mes de maig de 2022 es va constituir la Comissió Digital del centre amb l’encàrrec d’elaborar una Estratègia Digital.

L’Estratègia Digital de Centre té dues parts: Estratègia i Cultura digital.

Estratègia Digital de Centre (EDC)

Amb aquest vídeo us presentem un resum de l’estructura bàsica de l’Estratègia digital de centre. L’EDC consta de dues parts: la d’Estratègia i la de Cultura digital, i la seva realització consisteix en un cercle de millora contínua que s’inicia amb la diagnosi i continua amb la concreció d’objectius, activitats, per continuar amb l’avaluació.

Pàgina web de suport a l’Estratègia Digital de Centre (EDC). Aquest web acompanya als centres en el disseny, la redacció, la implementació i l’avaluació de la seva Estratègia Digital de Centre (EDC).


Pla d’Educació Digital de Catalunya (PEDC)

El Pla d’educació digital de Catalunya 2020-2023, presentat pel Departament d’Educació en el marc de la XII legislatura, té com a objectiu contribuir al desenvolupament de les competències digitals que els ciutadans i les ciutadanes necessiten per viure i treballar en una societat caracteritzada per les transformacions i els canvis accelerats derivats de les mateixes tecnologies. Amb aquest Pla es vol situar Catalunya com un país capdavanter en l’ús educatiu de la tecnologia per a l’èxit educatiu i social, al mateix temps que es pretén millorar la competència digital de l’alumnat, el professorat i els centres educatius en el marc de la transformació educativa.

Pàgina web del Pla d’Educació Digital de Catalunya (PEDC)

DIAGNOSI

El primer pas per poder elaborar l’estratègia digital de centre ha estat elaborar la diagnosi, per fer-la la comissió digital del centre va decidir emprar diferents eines:

    • Una enquesta dirigida a l’Equip Directiu, Professorat i Alumnes: SELFIE
    • Una enquesta dirigida a les famílies.
  • Eina Selfie: una eina gratuïta, creada per la Comissió Europea, per ajudar als centres educatius a fer una diagnosi del seu grau d’implementació de les tecnologies digitals. Ha donat resposta al qüestionari Selfie el 67% de l’equip directiu, el 43% de l’equip docent i el 65% de l’alumnat (s’ha passat a l’alumnat de 3r i 4t de l'ESO i 2n de Batxillerat).
  • Enquesta per avaluar la competència digital instrumental docent que han contestat un total de 49 docents.
  • Enquesta a les famílies per poder recollir la seva visió sobre la maduresa digital del centre. En aquest cas han respost un total de 117 famílies de l’institut
  • Diagnosi qualitativa elaborada a partir de l’observació i l’anàlisi de la realitat per part del grup impulsor dins la Comissió d’Estratègia Digital de Centre. S’ha analitzat: comunicació (portal de centre, intranet…), desenvolupament curricular, infraestructures i recursos i el seu ús.

A partir de l’anàlisi d’aquestes eines, s’han detectat els punts forts i punts febles, que ens permetran establir els objectius de l’Estratègia Digital i ens ajudaran a establir i millorar la Cultura Digital del Centre.

PUNTS FORTS

Es valora positivament:

  1. El fet de tenir dispositius digitals per poder treballar, tant per alumnes com per professors. C8, C2
  2. Per part del professorat i equip directiu, l'ús de tecnologies digitals per les comunicacions relacionades amb el centre. E4.
  3. Per part de l’alumnat, l’ús d’entorns virtuals d’aprenentatge (Moodle, Classroom). E3.
  4. Per part del professorat, la recerca a internet i la creació de recursos digitals per fer servir a classe. E1, E2.
  5. En l'àmbit de competència digital, l’alumnat aprèn a comunicar-se i treballar en grup fent servir la tecnologia;  i a crear contingut  digital. F5, H8, H7.
  6. A més, el professorat se sent sostingut per l’equip directiu a l’hora de fer servir la tecnologia per la seva pràctica docent.

PUNTS FEBLES

Aspectes amb marge de millora:

  1. Cal definir una estratègia digital. A1.
  2. Cal millorar l’ús de la tecnologia digital per tal d’avaluar els progressos en matèria d’ensenyament i aprenentatge. B1
  3. Cal afavorir el debat sobre els avantatges i inconvenients de fer servir la tecnologia per l’aprenentatge. B2. I es fa servir poc per col·laborar amb altres organitzacions. B3.
  4. L’aplicació de la tecnologia en les pràctiques d’avaluació rep baixes puntuacions també per part dels alumnes. Veure preguntes G3 sobre retroalimentació adequada, G5 sobre autoreflexió i G6 sobre coavaluació.
  5. L’accés a internet rep una baixa puntuació per part dels professors i una mica millor, tot i ser baixa, per part dels alumnes. C3.
  6. Pel que fa a la formació contínua del professorat, caldria afavorir l’intercanvi d’experiències dins del centre sobre l’ensenyament amb tecnologies digitals, D3, així com una major participació del professorat en la definició de les seves necessitats formatives. D1.

OBJECTIUS

Una vegada feta la diagnosi es creu convenient establir uns objectius (línia de treball) que ens permetran millorar i avançar cap a una millora de la competència digital tant d'alumnat com dels docents.

Els objectius s’han redactat a partir dels punts febles detectats en la diagnosi, i s’han tingut en compte els documents de centre (Projecte educatiu, projecte directiu…). Aquests propòsits defineixen l’Estratègia Digital del Centre.

Els objectius establerts són:

  1. Objectiu: Fer servir canals digitals per millorar la comunicació entre les famílies i alumnes i el centre.
    1. Activitats:
      • Implementació del TPV a tots els cursos.
      • A l’hora de la matrícula: fer servir TPV escola
    2. Indicador: Millora del percentatge d'ús del TPV
  2. Objectiu: Millorar l'ús dels mecanismes de retroalimentació en Entorns Virtuals d’Aprenentatge (EVA) per avaluar el progrés dels alumnes.
    1. Activitats:
        • Creació d'un banc de rúbriques.
    2. Indicador: Creació de rubriques.
  3. Objectiu: Millorar la competència digital del professorat del centre.
    1. Activitat: Desenvolupament de la FIC
    2. Indicador: Certificació A1 dels docents (80%)
  4. Objectiu: Elaborar el Pla d'acolliment digital del centre.
    1. Activitat: Elaboració i difusió del Pla d'acollida dels docents.
    2. Indicador: Publicació dels Plans d'acollida.

AVALUACIÓ

L'EDC s'avaluarà de forma periòdica, revisant objectius i activitats planificades per tal de determinar el grau d'assoliment, i si és necessari modificar els objectius, les actuacions o la temporalització. És a dir, al llarg de tot el procés d'implementació de l'EDC, s'aniran recollint dades vinculades amb les actuacions per valorar en quin grau es compleixen les expectatives d'assoliment.

Per fer-ho s’han establert uns indicadors d’assoliment per les diferents activitats, així com pels objectius. 

Cada curs escolar es farà la valoració dels resultats, i s'aniran fent les adaptacions que es considerin adients per garantir que la nostra escola va construint i consolidant l'estratègia digital. Per tant, a partir del curs 2022-23 anirem incorporant en aquesta pàgina les dades que es vagin recollint, i les valoracions fetes per tota la comunitat educativa.

Quan l'EDC arribi al final de la planificació, caldrà realitzar una nova diagnosi per actualitzar-la i actualitzar els objectius, actuacions en funció de les noves necessitats.

ACCIONS PER AVALUAR

1- MECANISMES PREVISTOS Avaluació (Informe generat per l'App i actes acta de la reunió on es revisaran les actuacions acomplertes respecte a les previstes en les fitxes d’activitats).

2- PROCÉS A SEGUIR - L’equip directiu, la coordinació pedagògica i la comissió digital duran a terme del procés a seguir. S’actualitzarà l’EDC, modificant-la  en cas que es cregui necessari.

3- REVISIÓ DE LES ACTIVITATS PLANIFICADES. 

4- DETERMINAR EL GRAU D’ACOMPLIMENT DELS INDICADORS. 

5- REVISAR ELS OBJECTIUS I EL GRAU D’ACOMPLIMENT. 

AVALUACIÓ CURS 22-23

A - Descripció del procés d’avaluació contínua i anual per seguir i modificar l'EDC si és necessari.

B - Mecanismes i recursos d'avaluació.

C - Evidències de les activitats que ja s'han dut a terme.

Objectiu 3: Millorar la competència digital docent.

Activitat 3.1: Desenvolupament del la FIC

Objectiu 4: Elaborar el Pla d'acolliment digital del centre.

Activitat 4.1: Elaboració i difusió del Pla d'acollida dels docents.

Activitat 4.2: Elaboració i difusió del Pla d'acollida dels alumnes.

Activitat 4.3: Elaboració i difusió del Pla d'acollida de les famílies.

El nostre institut disposa de material digital molt variat que permet desenvolupar la tasca docent i potenciar la competència digital del nostre alumnat. L'institut proporciona diferents recursos, alguns estan assignats de manera fixa a les aules i altres es poden reservar per al seu ús:

  • Ordinadors d’aula pel treball diari.
  • Aules generals equipades amb ordinador per a l'alumnat d'ESO i Batxillerat.
  • Aules específiques d’informàtica equipades amb ordinadors per a l'alumnat de Formació professional i altres estudis.
  • Portàtils per a l’alumnat i el personal que hi treballa.
  • Projectors i pissarres digitals a les aules.
  • Tauletes a disposició de tot l'alumnat a la biblioteca i a consergeria.
  • Material de robòtica.
  • Impressores i escàners.
  • Dispositius d’enregistrament de veu.
  • Aula de ràdio

El desplegament curricular de la competència digital de centre és un dels objectius d’aquesta EDC i la seva realització està planificada pels cursos 2022-2023 i 2023-2024.

– En construcció –

L’acolliment digital de les famílies, l’alumnat i els nous docents és important per poder avançar en l’assoliment de les competències digitals per part de tota la comunitat.

Per això en aquest apartat trobareu el procediment d'acollida digital de tots els grups d'interès (docents, famílies alumnat, PAE -personal d'atenció educativa- i PAS -personal d'administració i serveis-).

CANALS DE COMUNICACIÓ I XARXES SOCIALS
Institut i famílies poden contactar utilitzant:
Telèfon 93 723 03 12
Correu electrònic oficial de l'Institut a8039203@xtec.cat
Correu electrònic de cada nivell educatiu
bústies tutors/es
Institut i famílies també poden contactar utilitzant:
Notes informatives En format paper, per mail, per INSTICAT i per TPVescola
Web de l'institut www.institutagustiserra.cat
Canal de YouTube INS Agustí Serra i Fontanet Web Nodes Mediateca
Telegram Canal Institut ASF
Instagram (generals) Instagram ESO

Instagram Postobligatoris

Instagram (específics) Instagram IFE

Instagram Stolpersteine

Instagram Ràdio Agustí Serra

Facebook (específic) Facebook del projecte Ràdio Agustí Serra: Facebook Ràdio Agustí Serra: