Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual amb una setmana dedicada al setè art

Xerrades, projeccions i activitats escolars envers el món del cinema com a patrimoni a l’abast de tothom. La segona edició de la Setmana del Cinema a Terrassa, del 22 al 28 d’octubre, arriba amb propostes de diferents formats i per a tots els públics. El valor de la conservació del patrimoni fílmic a través de l’educació i la projecció de peces històriques al centre de la temàtica d’aquesta setmana. Totes les sessions serán amb entrada lliure i gratuïta fins esgotar l’aforament.

PROGRAMA COMPLET (pdf):

···

El 27 d’octubre se celebra el dia Mundial del Patrimoni Audiovisual, declarat per salvaguardar i recordar el valor històric del cinema, dels arxius de les imatges en moviment. Terrassa, com a CIUTAT UNESCO DE CINEMA liderada per la Taula Local de l’Audiovisual no vol deixar passar aquesta gran oportunitat per posar a l’abast de tothom el setè art en les seves expressions més primigènies, recordant la importància de la seva conservació i difusió.

Com ja es va fer l’any passat a diverses escoles i instituts, enguany tornarem a celebrar el “Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual” inclosa en la Guia d’Activitats educatives (PAME) però, que en l’edició d’enguany comptarà amb més sessions, totes elles entre el dilluns 22 i el divendres 26. Aquestes sessions es podran fer col·lectivament, agrupant diverses classes, en aquells espais  dels centres que siguin aptes per realitzar projeccions. Serà una valuosa oportunitat de acostar als més petits la història

Les sessions tindran una durada d’ hora i mitja i aniran a càrrec del cineasta terrassenc Antoni Verdaguer. Es projectaran un seguit de curtmetratges de diferents èpoques, vinculats a la ciutat, per tal d’explicar als alumnes que és exactament el patrimoni audiovisual. Les sessions es tancaran amb la pre-estrena del primer curtmetratge documental de la sèrie “Terrassenques/Terrassencs” creada per Verdaguer. L’objectiu és aconseguir amb el temps una sèrie de documentals que donin a conèixer personatges i fets de Terrassa i constitueixin una videoteca/filmoteca de caràcter local.

Acte central: Dia mundial del Patrimoni
L’acte central de la setmana, el “Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual”, es realitzarà el dissabte 27 a les 7 de la tarda a la Societat Coral Joventut Terrassenca “Coro Vell”, entitat que és un dels bressols del que va ser el cinema amateur a Terrassa durant el segle passat, esperit que ara des de la Taula es vol recuperar adaptat als nous temps i les noves tecnologies. El projecte ‘TRS – Fem cinema!‘, que inclou el “Curs d’Iniciació al Cinema” i la mostra de cinema fet a les aules que culminarà amb una gala al Cinema Catalunya, es desenvolupen durant aquest curs 2018/19 i donon mostres d’allò.
Entres les projeccions que es podran veure a la sessió del Coro Vell trobem peces d’autors desconeguts, com ‘Fira de tardor‘ (1944) i ‘Barro‘ (1962), però també de directors ja consagrats com l’estrena del documental ‘Conrado Fontellas, “Pickman”, de la llum a l’ombra‘ (2018) de l’Antoni Verdaguer o ‘Caminem Lluny‘ del Geoffrey Cowper (2018).

Proposta de la Filmoteca de Catalunya
Al programa de la setmana també s’inclouen dues sessions més al Cinema Catalunya organitzades per la Filmoteca de Catalunya i els responsables del Centre de Conservació i Restauració, ubicat al recinte del Parc Audiovisual. La primera serà el dimarts 23 a 2/4 de 8 de la tarda amb la projecció de ‘Vida en sombras‘ (1948) de Llorenç Llobet Gràcia, recentment estrenada en DVD juntament a l’obra del director. Llobet Gràcia representa com pocs, la generació dels primers infants que van créixer amb el cinema; pel·lícules, sales de projecció, revistes i cartells conformaven el seu univers. ‘Vida en sombras’, la seva única pel·lícula professional és, sobretot, la biografia d’un home apassionat per aquest art.
L’altra proposta de la Filmoteca tindrà lloc el diumenge 28, també al Catalunya, i serà una sessió matinal d’animació per a tots els públics a les 11h. Es projectarà ‘Ki ri ki – Acrobates Japonais‘ (1907) de Segundo de Chomón, una selecció de peces de Walt Disney com ‘Silly Simphonie’ o ‘Donald’s Garden‘ i, per acabar, la projecció de ‘La Doncella Guerrera‘, de Julio Taltavull (1975). Sobre aquest film, els responsables de la Filmoteca de Catalunya ofereixen els següents detalls molt interessants i rics sobre la seva creació.
El 1973 Robert Balser, director d’animació de Yellow Submarine (1968) protagonitzada pels The Beatles, i propietari de l’estudi de dibuixos animats Pegbar Productions, ubicat a Barcelona, contracte a Pepita Pardell, dibuixant amb una llarga experiència en el cinema d’animació, és durant aquest període que una de les poques dones animadores del país, dissenya i anima un curtmetratge de la sèrie Fábulas de Europa, ‘La Doncella Guerrera’. Crea els personatges i dissenya tots els fons en un estil inspirat en l’art dels retaules romànics i gòtics. Aquest curt restaurat al Centre de Conservació i Restauració de la Filmoteca de Catalunya, ubicat a Terrassa, vol ser un homenatge a aquesta dona valenta i lluitadora, avui dia membre d’honor de l’Acadèmia del Cinema de Catalunya i recent creu de Sant Jordi.
Totes aquestes peces són al Centre de Conservació i Restauració de la Filmoteca de Catalunya, a on es té la màxima cura perquè els nens i nenes d’ara i sempre, les puguin continuar veient i fruint.

La Taula Local de l’Audiovisual proposa, per tant, una ‘Setmana del cinema’ -del 22 al 28 d’octubre- plena d’activitats vinculades al cinema en general i al ‘Dia Mundial del PatrimoniAudiovisual’ en concret, a la que us convidem a participar i gaudir-ne.

PROGRAMA ‘SETMANA DEL CINEMA’

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *