Emotiva trobada entre els estudiants i la gent gran en el tancament del projecte de restauració de fotografies antigues

L’Institut Santa Eulàlia i la Llar Residencial Sant Llàtzer col·labora amb la recopilació de fotografies dels usuaris de la residència de la gent gran per a ser restaurades pels alumnes del Cicle Superior d’Il·luminació, Captació i Tractament d’Imatge.

El Departament d’Imatge i So l’any 2019 va encetar el projecte Rescat de records que tenia com a base donar un servei a la comunitat i que consistia en la restauració digital de fotografies antigues deteriorades.

Al projecte s’hi va sumar el punt Òmnia del Centre Cívic Can Jofresa,  però va quedar aturat degut a la pandèmia. No va ser fins el curs 2020/21  que es va reprendre amb noves estratègies digitals que van permetre dur-lo a terme respectant totes les mesures sanitàries. Des de la Llar Residencial Sant Llàtzer van fer arribar al centre totes les fotografies dels usuaris de forma telemàtica i en format digital, incloent-hi textos i àudios dels familiars que contextualitzaven cada una de les fotografies.

Una de les participants del projecte, la Sra. Maria Paz, va aportar diverses fotografies (acompanyada del seu pare, amb els seus 4 fills de petits…). La Maria Paz també recordava emocionada una excursió a Montserrat als anys 50 amb la seva família política, mentre el seu marit estava a Melilla fent el servei militar. Una altra aportació va ser la del Sr. Manuel, que volia recuperar la qualitat d’una fotografia encarregada pels seus pares al fotògraf del poble on hi apareixia amb el seu germà de ben petits.

A nivell escolar, el projecte posa en valor el treball pràctic dels continguts del cicle, concretament des de l’àmbit de la fotografia digital. També contempla les capacitats clau de l’alumnat, el treball per reptes/projectes (ABP) i afegeix un gran valor social al projecte basat en la metodologia d’Aprenentatge i Servei (APS).

La darrera setmana de curs es va fer el lliurament de les fotografies restaurades als participants per part d’un representat de l’alumnat del centre. Va ser un moment molt emotiu que la gent gran de la residència va agrair immensament degut a que els va ajudar a reviure aquells moments feliços que van quedar plasmats en paper fotogràfic.

Com afirma la reconeguda fotògrafa Cristina García Rodero, “la fotografia és una lluita. L’enemic és el temps i guanyes quan aconsegueixes congelar-ho en el moment adequat, evitant que alguna cosa que parla de tu i del que està passant mori i desaparegui per sempre”