Aprenem matemàtiques amb materials manipulables

Enguany, a 2n d’ESO, hem començat el curs treballant els nombres enters. Durant l’hora setmanal de matemàtiques globalitzades, hem dut a terme dues activitats formatives amb materials manipulables, que han servit per desenvolupar a l’alumnat, no només competències de l’àmbit matemàtic, sinó també de l’àmbit personal i social.

En la primera activitat, organitzats en grups diversos, els alumnes han pogut debatre i dur a terme la representació d’operacions de suma i resta de nombres enters, prèviament anotades pel professor a la pissarra, tot col·locant els nombres, representats com a vectors, sobre una recta graduada. Cada grup ha disposat d’una pissarra blanca metàl·lica i d’un conjunt de vectors de longituds diverses, grafiats sobre tires magnètiques. D’aquesta manera, els alumnes han pogut observar directament amb els ulls l’efecte que produeix la resta d’un nombre enter en comparació amb la suma, la seva operació oposada.

En la segona activitat, els alumnes eren organitzats en dos grups, que havien de competir per encertar el nombre més gran possible d’operacions de multiplicació i divisió que els eren plantejades pel grup contrari. L’activitat ha permès als alumnes veure com cada símbol de la notació matemàtica que fem servir a l’hora de representar una operació amb nombres enters juga un paper concret i que tots són importants: els signes dels nombres, els símbols de les operacions, els parèntesis, etc.

En aquest cas, s’ha aprofitat per a reflexionar sobre la relació particular que s’esdevé entre el signe del primer nombre enter i del segon, en les relacions de multiplicació i divisió, i que fa que “menys per menys” sigui “més”. Finalment, ha suposat un bon exercici de comunicació grupal, perquè, per a decidir quina operació representava cada grup, primer s’havien de posar d’acord… tots els seus 9 membres!
El més rellevant de tot, però, és que, a través de l’experimentació i el joc, hem après matemàtiques!