Esport i gènere

Avui 25 de novembre l’alumnat de primer del Cicle Formatiu de Grau Bàsic de Serveis Comercials han gaudit d’una conferència que porta per títol “Gènere i esport” impartida per l’Alba Encina de l’Escola Universitària de la Salut i l’Esport de les Terres de l’Ebre (EUSES). Aquesta xerrada ha estat de màxima actualitat ja que avui és el dia internacional per a l’eliminació de la violència contra les dones, i per tant és important que prenguem consciència de temes relacionats amb desigualtats de gènere. A més, s’està celebrant un esdeveniment esportiu molt seguit per l’alumnat com és el mundial de futbol i és essencial que reflexionem en el paper de les dones en l’àmbit esportiu.

Durant la xerrada s’han tractat diversos temes a partir de vídeos i imatges, com per exemple, estereotips que podem trobar a l’esport; el motiu pel qual històricament les dones han practicat menys esport que els homes; la prohibició de la participació de les dones en certes competicions fins fa pocs anys; les diferències de vestuari esportiu segons el gènere…

Encina ens ha presentat exemples de desigualtats de gènere en mitjans de comunicació on podem detectar la cosificació, la crítica a les dones en aquests mitjans si presenten un cos atlètic, la falta de promoció de l’esport femení, la manca de càrrecs femenins i les diferències en els recursos i els sous segons el gènere. També ens ha explicat alguns exemples en què els homes troben limitacions, per exemple a la gimnàstica rítmica, especialitat ono hi ha categoria masculina a les olimpíades. Un bon punt de partida per una reflexió en profunditat de les desigualtats a l’esport en matèria de gènere.