EL GUIONET

En general, les paraules derivades per mitjà d’un prefix i les compostes no porten guionet. Però hi ha excepcions que recull l’Ortografia catalana que són novetats i que té a veure amb els prefixos sobretot.

1. L’adverbi no es comporta com un prefix quan forma un concepte ben fixat, que normalment és un terme especialitzat. El derivat s’escriu amb guionet.

Exemple : Un  pacte de no-agressió

El no-res

Sovint no porten complements. El significat del conjunt no es dedueix per la negació del concepte expressat pel nom o l’adjectiu.

En altres expressions, la paraula no manté el seu valor d’adverbi i s’escriu separada del nom o l’adjectiu, sense guionet. I sovint porten complement que es troba entre parèntesi.

Exemple : la no confessionalitat (de l’Estat)

la no obligatorietat (de la vacunació)

L’Ortografia catalana comenta que la diferència entre Gandhi era radicalment no-violent (partidari de la no-violència) i un pres no violent (que no és conflictiu) és de matís. Per tant, portar guionet o no és un fet no gens clar. Quan hi ha el dubte, és convenient garantir un ús coherent dins d’un mateix text, sobretot quan es tracta d’àmbits d’especialitat o de contextos formals.

2. Un derivat porta guionet quan el prefix va davant d’un majúscula, una xifra, un símbol, cometes o una paraula en cursiva.

Exemple : Una manifestació anti-OTAN

una pel·lícula súper-8

un ex-“hippy”

una manifestació anti-skinheads

Quan formen un nom propi, aquests derivats s’escriuen aglutinats, sense guionet :

Exemple : el Prepirineu

l’Anticrist

3. Un derivat porta guionet quan el prefix precedeix una paraula que ja porta guionet.

Exemple : una actitud anti-nord-americana

Quan precedeix una locució o un sintagma.

Exemple : una manifestació anti-cascos blaus

el vice-primer ministre

4. En contextos específics, a les coordinades es poden truncar tots els elements menys l’últim, i llavors els elements truncats porten guionet.

Exemple : posició pre- i postverbal

5. El guionet es pot fer servir per evitar confusions.

Exemple : pre-fixat (fixat anteriorment)

prefixat (amb prefix)

ex-pres (antic pres)