Propostes sensorio-artístiques

A banda de les propostes que els infants es troben en el nostre espai de manera més “permanent”, ens hem anat atrevint a fer-los propostes puntuals i hem deixat que ells escollissin si eren o no del seu interès. Hem volgut aprofitar sobretot quan el nombre d’infants era molt menor i així hem pogut observar molt millor el seu joc i deixar-los fer lliurement, fet que proporciona uns aprenentatges totalment vivencials i significatius:

Una de les propostes ha estat enganxar un tros de paper negre a terra i oferir-los diferents colors de cera d’abella. Per molts es tractava del primer contacte amb aquests materials i el nostre paper com adults no ha estat en cap moment de mostrar que aquests colors deixen una empremta al paper… sinó tot al contrari, donar-los temps i espai perquè per si sols poguessin investigar, experimentar, descobrir i gaudir del joc. I efectivament el seu joc ha sigut fer construccions, seriacions, posar i treure els colors de dins la capseta metàl·lica… i segurament us preguntareu per què no els ensenyem que els colors serveixen per pintar? Doncs senzillament perquè cada objecte no té una única funció i mostrar com a adult un model és limitar a l’infant a repetir aquest model i que deixi de banda la seva part creadora (més creativa) i descobridora.

Una altra proposta ha estat enfosquir el nostre espai per oferir-los diferents objectes lluminosos (lots, frontals, fonts de llum…)… i només el fet de abaixar les persianes ja els ha despertat la seva curiositat. Cadascú ha demostrat el seu interès particular envers un material o altre i el que ha passat ha estat que s’ha creat un moment màgic i especial gràcies a les diferents llums.

Cliqueu aquí per a veure totes les imatges

També hem ofert una panera amb diferents instruments musicals i una petita capseta d’on han sortit uns platets que al xocar entre ells feien un so molt peculiar, que no sembla haver sigut agradable per a tothom. I una altra panera amb peces de fusta de diferents formes on els infants poden mirar a través d’elles, ja que tenen unes finestretes amb diversitat de colors i també materials (sorra, boletes, aigua…)

La darrera proposta ha sigut a l’exterior, al pati, on hem ofert la taula d’experimentació. Els infants ja estan familiaritzats amb ella, ja que fa un temps que la tenim a l’espai Grallers amb diferents materials. Aquesta vegada hem posat farina i diferents estris (pots, culleres, gots, colador, tapes, càpsules de cafè…) perquè poguessin experimentar, manipular, i perquè no tastar… Entre les diferents accions que han fet podem destacar que hi ha hagut infants que agafaven la farina amb les dues mans, altres l’han tastat, altres la posaven dintre dels pots, alguns han experimentat amb el seu propi cos, també l’han transportat a terra per veure l’empremta que deixava …

Aquestes propostes el que fan és donar pas a un canvi de joc, tot i que per l’etapa evolutiva en la que es troben els vostres infants ja ho han començat a fer de manera natural. Al principi de curs tenien un joc de conèixer els objectes de manera oral (amb les seves boques), i ara ja s’inicien en un joc més explorador, manipulatiu, de construccions que poc a poc es traduirà en un joc simbòlic. 

Jugar es el trabajo de la infancia” 

Jean Piaget