Jugar amb nines

D’entre tots els materials de joc que els vostres fills i filles poden trobar a la nostra escola bressol, un dels preferits per les nenes i nens de l’Espai Capgrossos són les nines.

Les nines i els ninos al llarg de la historia han sigut de materials varis. De tela, de palla, de porcelana, de fusta, de plàstic… Cadascuna d’elles han estat presents en el joc de molts infants, segueixen a dia d’avui i segurament també n’estaran en dies venidors.

El joc amb les nines, encabit dins del joc simbòlic, és un joc d’imitació. Imiten situacions o accions que coneixen o que han viscut en pell pròpia en el seu dia a dia, ja sigui amb la mare, el pare, els avis, els cosins, les educadores… Interpreten la realitat, assagen el que observen al seu voltant, i també descarreguen impulsos interns.

Observem a l’escola com els nens i nenes juguen amb les nines. La sostenen als seus braços, la bressolen, l’alimenten, l’acompanyen en el descans, li posen i canvien el bolquer, li netegen el nas, la vesteixen i desvesteixen, l’ausculten amb l’estetoscopi del maletí de metges i metgesses, li tallen les ungles, la pentinen…

(Cliqueu aquí per a veure més imatges).

El joc, com a activitat lliure, espontània i completament voluntari és una font infinita d’aprenentatges.

Les nines els hi possibiliten dialogar amb la realitat, tot fent-la seva i reinterpretant-la a través del joc. És una manera d’exterioritzar pensaments que tenen per a entendre millor situacions, objectes, animals o accions. Així com també és una oportunitat per a fer un pas del món imaginatiu a la tangibilitat de la realitat.

Ens agradaria explicar-vos que algunes de les nines i ninos que tenim a l’escola tenen el gènere sexual definit, així com també procurem que representin diferents ètnies per a què a través del joc puguin identificar-se, reconèixer-se, puguin experimentar i conèixer-se millor a sí mateixos i als altres.

Tota forma de joc, però especialment la del joc simbòlic, implica un exercici permanent de creativitat ja que crea àmbits de realitat, camps de possibilitats d’acció que donen sentit i llibertat al que juga (Prieto, Mª.A; Medina, R. 2005).