Escoltem els peus

Els peus, una de les parts del nostre cos més oblidada i menys cuidada i que són essencials per la nostra salut. Sobretot per les criatures fins als tres anys, ja que el fet de caminar descalços, els aporta molts beneficis: evita malformacions del peu, propicia el desenvolupament neurològic i sensorial i afavoreix la formació de l’arc plantar, entre d’altres beneficis.

Ens hem d’allunyar de la creença que les criatures es posen malaltes per caminar descalces. Es posen malaltes per un virus, però no per tenir els peus freds (explica la podòloga infantil Neus Moya).

Sovint, els infants tenen les mans i els peus freds perquè encara no acaben de regular bé la seva temperatura corporal i l’escalfor es concentra en els òrgans vitals i les extremitats queden més fredes. De fet, els peus no estan fets per portar sabates com diu el traumatòleg de l’Hospital Parc del Mar, Albert Alier. En portem perquè ens movem per unes superfícies poc segures, sinó, el més recomanable seria que els infants caminessin descalços.

Segons un estudi de la Universitat Complutense de Madrid, els infants que acostumen a caminar descalços tenen una major sensació de llibertat, fet que els aportarà un benefici en la seva mobilitat perquè serà executada amb major llibertat. A més, els afavoreix amb l’arrelament directa amb la terra i reforça també la seva solidesa psíquica. L’estudi de la Universitat afirma que les criatures que van sovint descalces són més intel·ligents i més felices.

(Cliqueu per veure més imatges)

Per altra banda, des de l’escola hem observat que els infants per ells mateixos es treuen les sabates o els mitjons contínuament. Si els escoltem ens manifesten que volen descobrir, experimentar i sentir a través dels peus. Us convidem a descobrir els beneficis d’anar descalços i com afavorir-los tant a casa, com ho fem a l’escola.

També respectem el moviment lliure, cada infant es troba en un moment evolutiu diferent. El paper que ha de tenir l’adult és d’acompanyament, de guia perquè ell per si sol pugui explorar l’entorn a través de tots els sentits i del seu desenvolupament lliure.

Si pensem per què un infant es treu les sabates contínuament. La resposta la obtindrem en entendre la informació que podem recollir a través de la sensibilitat. Penseu que quan ens posem uns guants no tenim la mateixa sensibilitat, ni el mateix tacte, ni la mateixa precisió…

Des de l’escola pensem que és prou important pensar-hi.