APRENEM DE L’HORT: els “GreenQuests”!

Ara que el curs acaba volem oferir una eina de joc i aprenentatge per a gaudi de tots els/les qui construïm aquesta escola: els “GreenQuests”. Del que es tracta és d’ajuntar temàticament les experiències d’Escola verda i hort, i treure’n conclusions que ajudin a petits i grans a reviure i copsar-ne millor el sentit i les descobertes. Per problemes tècnics encara no disposem de les fotografies anteriors l’1 de novembre, així que començarem des d’aquesta data i a veure. Ànims i a gaudir-ho!

GreenQuest 1: LES FAVES

1.-No m’ho puc creure!, veieu com de petits eren els plançons de fava a la primera fotografia? Vinga, atreviu-vos: quants mesos van de la primera fotografia a la del costat, on ja es poden collir?              (a-6 mesos)   (b-5 mesos)   (c-3 mesos)

2.-La primera fotografia és del 9 de novembre… fixeu-vos com anàvem vestits… en màniga curta? (recordem que vam tenir una castanyada molt suau!) Per créixer les faves què deuen voler, calor? o fred? ……………………..

3.-Però, un moment… quan és que van treure flor? La foto que ve ens ho diu: és del 15 de març! Estan contents els pagesos si gela al març o quan arbres i plantes han florit?………. Què passa aleshores?………………………………………….

4.- Ok, ja tenim flor, i de la flor en sortirà el fruit protegit per una encara petita beina. Quin animal pot fastiguejar-nos amb l’arribada del bon temps? (a-Les gavines) (b-Els cucs de terra) (c-Els pugons)

5.- Per tal de protegir la collita de faves, els pagesos eliminen (d’un pessic) la part més dolça de la favera. Dues preguntes: quin grup de l’escola es va dedicar a fer-ho? ……………………. Quina part és la que es pessiga? (a-La punta de dalt de tot) (b-les flors) (c-Les fulles més grans)

6.- I, ja per acabar, mireu aquestes fotografies; les podeu ordenar de més antiga a moderna?

PISTES i RESPOSTES:

1.- La segona foto és del 3-5-22, per tant… quants mesos hi van?

2.- Si les plantem durant la tardor i triguen … mesos a créixer, aleshores creixen durant l’hivern i es cullen a la……………. Per tant necessiten més aviat ………….

3.- Si gela molt el fred mata les flors i es moren. Si no hi ha flors no hi ha fruits i ens quedem sense res a menjar o vendre!!!

4.- La resposta la teniu a la foto… què son aquests puntets negres que s’hi veuen?

5a.- Va ser el grup que estudiava els pugons, haurem de veure el GreenQuest sobre pugons!

5b.- Penseu això: què és més bo i més tendre d’una col, d’un enciam o d’un api, la punta i part del mig o bé les fulles de fora? Els pugons no són beneits, van a la part dolça de la punta!

6.- c / a / b