Recomanacions Setmana Santa

Bon dia famílies,

Ja fa tres setmanes que va començar el confinament. Sabem que ha suposat una aturada dràstica a molts nivells i que els vostres infants han deixat de tenir el nivell d’obligacions i exigències que tenien. Intentem trobar en aquesta situació una oportunitat?

Des de la tutoria de cinquè us volem fer arribar unes recomanacions per aquests dies:

SERENITAT

Primer de tot, com a pares i mares, principals responsables de la criança i el benestar de les nostres criatures, hem de generar un clima de serenitat i harmonia en un moment on estem vivint un “estat d’alarma”. Està clar que aquest nom no genera calma, així que és responsabilitat nostra intentar crear aquest clima d’una manera conscient.

CONECTEM AMB LA NATURA

Les persones som éssers vius que formem part de la natura, de la qual necessitem sentir-nos part i mantenir-hi el contacte. No tots vivim confinats en una mateixa situació i espai, i segur que els que podeu gaudir de jardí, terra, aigua… ja ho esteu aprofitant. D’altres famílies esteu confinades en pisos, però podeu igualment portar la natura a dins de casa: observeu els cicles, mireu per les finestres, noteu el sol, jugueu amb aigua, remeneu terra, planteu llavors, cuideu de les plantes i dels vostres animals domèstics…

L’observació de la natura ens parla de cicles. El sol surt al matí i s’amaga al vespre, les estacions van passant i transitant. De la mateixa manera, això que estem vivint ara també passarà. No serà per sempre.

En el moment que entenem que formem part de la natura, cuidar d’ella vol dir cuidar de nosaltres mateixos. Allò que donem i que cuidem ens retorna. Podem utilitzar aquests moments per posar més consciència en el nostre dia a dia i en com cuidem d’aquesta natura de la que formem part. Potser és un bon moment per establir hàbits i una consciència més ecològica.

COMUNICACIÓ i VINCLE

En la nostra vida diària acostumem a anar atrafegats i no ens sobra el temps. Per a molts, aquest estat excepcional que estem vivint, ha suposat una aturada de la major part de les activitats. Ara estem confinats en un espai reduït que ens obliga a conviure i a compartir, i aquesta pot ser una gran oportunitat per connectar amb els altres: podem aprofitar aquests moments per intimar, expressar, compartir i vincular-nos fortament amb els nostres fills i filles.

Els pares i mares podem ser un model a seguir si ens obrim a comunicar, a expressar els nostres sentiments, a explicar vivències… I a la vegada obrim les orelles per escoltar què ens volen explicar els nostres fills, quina il·lusió tenen, quins desitjos, què senten…

Òbviament, és una manera de treballar una de les dimensions més importants de la llengua: la dimensió oral. Però a la vegada, és una oportunitat excepcional per establir la base de les relacions: el vincle, la confidencialitat, la confiança i el respecte. Aviat entraran a l’adolescència, si volem poder-los acompanyar en les noves etapes que viuran, el vincle ha d’estar creat i ferm. Podem aprofitar aquest moment?

MANTENIR LES RELACIONS

A part de la família més propera, que ara mateix està confinada a la llar, també tenim una xarxa de relacions més àmplia. Segur que tots i totes ja esteu fent servir les xarxes i els nous sistemes de comunicació per fer vídeotrucades, xats i videoconferències en grup. Realment és fantàstic poder disposar d’aquests mitjans de comunicació, però no hem d’oblidar que les relacions i els vincles són molt més profunds que una comunicació de pantalla a pantalla, no tenen ni punt de comparació amb el contacte i el compartir real.

Per mantenir aquests vincles forts podem fer algunes coses: recordar moments viscuts, narrar històries passades, mirar fotos, cantar cançons que ens recorden altres persones, construir el nostre arbre genealògic, fer-li un dibuix al nostre avi, enviar a l’àvia un vídeo representant el conte que sempre ens explica, fer un àlbum de fotos i compartir-lo amb la família o amb els amics…

SENSÒRIO-MOTRIU

Aquest confinament pot ser greu quan limita tants aspectes essencials per a les persones, ja que tant grans com petits necessitem moure’ns. Si sabem de la nostra necessitat de moviment i expressió, i a la vegada ens sabem confinats en un espai limitat, hem de procurar que la nostra llar permeti el moviment i el fomenti.

Si volem podem establir horaris als espais per a poder transformar-los en espais de joc, sala de ball, cabanes improvisades al menjador, competicions de saltar a corda, bicicletes estàtiques, jocs de mímica, dramatització de contes, circuits… als nens no els calen gaires propostes, d’imaginació acostumen a anar sobrats. Els hi permetem?

CREATIVITAT

Fomentem moments i espais de creativitat, de joc, expressió plàstica, de contes, de fantasia, d’imaginació… que aporten equilibri i serenor als infants. Els infants no saben estar-se qui ets massa estona, aviat troben maneres per crear nous mons. En aquest sentit, ells poden ser els nostres mestres.

HORARI DINS EL NO-HORARI

No hem d’anar a escola, no podem anar a entrenar, no tenim extraescolars, el nostre horari ha canviat. Hem de fer un altre horari rígid i estricte amb tot de propostes que omplin el nostre dia a dia? Segur que molts ja heu viscut com una oportunitat aquesta aturada de màquines. Quan no tenim obligacions externes, quan les exigències s’han rebaixat, si reduïm les propostes dels altres, ens trobem amb nosaltres mateixos. Què volem fer? Què volem ser? Però a la vegada, els pares i mares hem d’establir un horari que doni contenció i seguretat a les criatures. Un horari que mantingui els hàbits saludables d’alimentació, higiene i descans. Un horari dins el no-horari.

I A NIVELL CURRICULAR…

Podeu anar acabant totes les tasques i propostes que us vam anar enviant les setmanes anteriors. A més, us adjuntem algun Kahoot extra, per si en teniu necessitat.

 

Esperem que aquestes propostes o recomanacions us serveixin per mantenir-vos saludables, tant grans com petits.

Una abraçada i bones vacances,

Tutors de cinquè 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>