II Fira Tastet de Ciències a l’escola

El 20 juny vam celebrar la II Fira Tastet de Ciències a l’escola Santa Anna.
L’alumnat de 3r i 4t de primària van ser els protagonistes expositors/es.
L’activitat va ser el producte final del treball de ciències realitzat durant el curs.
Voleu conèixer com va anar la Fira d’enguany?

Protagonistes

El protagonista de la II Fira Tastet de Ciències va ser tot l’alumnat de l’escola. Hi havia dos rols:

a) Expositors/es 3r i 4t de primària.

b) El públic participant: alumnat des de P3 fins a 6è i professorat acompanyant de l’escola.

Plantejament del taller: indicadors de realització: l’avaluació

L’alumnat participant tenia present els indicadors de l’activitat expositiva. Compartim-los:

Per part dels expositors/es

• S’ha fet una presentació de l’experiment (el seu nom)?
  • S’ha usat el material necessari i adequat per fer l’experiment?
  • S’ha formulat una pregunta, a l’inici de l’exposició, que convidés a la participació interactiva dels assistents?
  • S’ha plantejat l’exposició de l’experiment atenent als passos del mètode científic?
  • En acabar l’experiment, s’ha comprovat la hipòtesi que ens havíem plantejat a l’inici tot incidint en el perquè, des del punt de vista científic, d’allò viscut?

Per part del públic assistent:

L’alumnat públic assistent a cadascuna de les paradetes tenia un Passaport científic. Amb aquest passaport, i en acabar l’exposició de tots els experiments del model en qüestió, calia valorar-ne l’exposició atenent a dos criteris. Són aquests:

Valoració als científics i les científiques:

• S’ha usat una comunicació verbal adequada (to de veu, ús del llenguatge científic..)?
  • S’ha usat una comunicació no verbal adequada (ajust del cos cap al públic, el gest acompanyat l’exposició verbal)?
  • S’ha usat adequadament el material a cada experiment? S’ha fet acord a la quantitat de vegades que es necessitava per exposar-lo (4 vegades)?
  • S’ha fet l’exposició seguint els passos del mètode científic?

Valoració de <L’experiment més sorprenent dels exposats>?

• Quin experiment dels exposats per part dels científics/ques a la parada que estem ens ha sorprès més? Escriu-lo!

Tots els experiments exposats durant 30′ estaven sota el paraigua d’un dels 4 models científics. Us compartim evidències de 6 grups assistents com a públic:

Recull de 6 passaports científics valorats pel públic assistent

Part posterior del passaport científic

Un dels grups assistents fent la valoració amb l’ús del Passaport Científic

No sols això, sinó que els propis científics/ques validaven que el públic assistent havia estat prou atent tot marcant amb un tampó la seva participació a la paradeta!

Els models científics

L’alumnat del cicle mitjà va triar el model científic que volia exposar, així com els experiments per fer-ne un tastet al públic assistent pel dia de la II Fira. La realització de l’exposició es va fer en petit grup (parelles o trios).

Com resumiríem el procés d’aprenentatge previ per exposar posteriorment per part dels científics/ques el producte final (exposició) dins la II Fira Tastet de Ciències?

Al llarg del curs, i dins l’espai Taller Cienciaciona’t, l’alumnat de 3r i 4t de primària, amb l’acompanyament de la mestra Anna Maria Martí, van fer 6 sessions personalitzades i van aprendre a aprendre, a investigar, a provar i comprovar experiments, a exposar-ho a l’aula i a les famílies, a organitzar el material necessari per a la II Fira Tastet (producte final).

Els models científics treballs i exposats durant la II Fira Tastet de Ciències van ser 4, dels 5 existents. Van ser aquests:

• Éssers vius
  • Canvis químics
  • Sistemes físics
  • Matèria
Organització de la II Fira

Els 4 models es van organitzar de manera que tota l’escola passava pels 4 models. Per fer això calia organitzar tot l’alumnat de l’escola en 4 blocs que es desenvolupament en paral·lel.

Realització de la II Fira

El matí del 20 de juny es van compartir els aprenentatges treballats durant el curs. Va ser el moment de gaudir-los tenint en compte que l’alumnat de l’escola Santa Anna n’era el protagonista, fos quin fos el seu rol, acompanyat pel professorat en cadascuna de les parades.

Aquí teniu el reportatge del moment viscut. Hi ha fotografies i vídeos. Navegueu-hi!

Carpeta reportatge REALITZACIÓ – II FIRA TASTET DE CIÈNCIES
(cliqueu a l’enllaç de la carpeta)

Vídeo panoràmic de l’esdeveniment.
Participació de la comunitat educativa
Producte final del treball-aprenentatge científic al cicle mitjà

Valoració de la Fira per part dels propis expositors/es científiques

En acabar la II Fira, l’alumnat de 3r i 4t de primària va fer la serva pròpia valoració.

Carpeta reportatge QUÈ HE APRÈS – II FIRA TASTET DE CIÈNCIES
(cliqueu a l’enllaç de la carpeta)

Reconeixement de la feina feta

L’escola, com a mostra d’agraïment a l’esforç i participació mostrats, va lliurar un diploma i un petit obsequi. Molt contents/es ens vam fer una foto al gimnàs!

Carpeta reportatge CLOENDA – II FIRA TASTET DE CIÈNCIES

Per saber-ne més

El procés d’aprenentatge està emmarcat en el taller anual Cienciaciona’t, amb 6 sessions d’impacte per cadascun dels alumnes del CM (3r i 4t).

Jo no ensenyo als alumnes,
només els proporciono les condicions perquè puguin aprendre

A. Einstein,

Creació artística del dibuix, autoria Joan Turu