ELS I LES CAÇANÚVOLS

Ja fa dies que els alumnes de 1r observem amb atenció els canvis del cel i, en conseqüència, els canvis meteorològics.

Dies enrere, en mirar per la finestra de l’escola ens adonem que els edificis de darrere les pistes gairebé no es veuen. Aquest fenomen és una nova provocació que ens porta a fer-nos noves preguntes i establir una conversa. Uns i altres diem el que pensem i sorgeixen idees com que es diu boira, que no ens deixa veure, i fins i tot, algú explica que és un núvol que està a terra.

I és així com comencem a parlar dels núvols i ens plantegem tres noves preguntes:

Com es fan els núvols?

Per contestar a aquesta pregunta fem un experiment. Com que sabem que la boira són núvols que gairebé toquen el terra, mirem un vídeo que ens explica com fer-ne dins d’un got.

Després de posar l’aigua calenta, tapem el got amb un colador i a sobre hi posem tres glaçons.

La llum dels lots ens ajuda a veure “un núvol” atrapat a dins. Reflexionem sobre el procés que té lloc i en traiem algunes conclusions.

– De què estan fets els núvols?

Una vegada hem experimentat com es fan els núvols,  iniciem una nova pregunta i ho fem amb una activitat en petits grups. Ens posem d’acord amb els companys i companyes per contestar la pregunta i després expliquem a la resta les nostres hipòtesis.

Durant l’activitat apareixen paraules com gotes d’aigua, flocs de neu, glaç, pedres de gel i llamps. Però també diferents opinions dins d’un mateix grup. Traslladem la discussió de si dibuixar vapor d’aigua o no a dins el núvol a tot el grup classe, demanant-los-hi ajuda per poder solucionar aquest dubte. D’aquesta conversa tornen a sorgir idees que no acaben de ser del tot encertades. Aprofitem per corregir-les i millorar-les. Ens ajudem uns als altres.

– Per què tenen aquestes formes i aquests colors?

Llegim el conte Mirar els núvols i coneixem el llibre Per què hi ha estrelles al cel?, que ens parla d’oficis ben curiosos. I un d’aquests oficis és el caçanúvols! Després de fer hipòtesis sobre allò que imaginem que fa aquest personatge tan curiós, llegim entre tots la pàgina que ho explica i descobrim que caça els núvols amb la seva gran xarxa i els dona forma!

I és clar, nosaltres també volem convertir-nos en caçanúvols, així que agafem les tauletes i anem al pati a fer fotografies dels núvols, imaginant les formes que creen.

Seguim amb el món de la imaginació i barregem cola blanca i espuma d’afaitar per crear núvols amb diferents formes. Gaudim fent la barreja i escampant pel full la pasta que s’ha format. No és tan senzill com sembla i hem d’esforçar-nos per aconseguir la silueta que desitgem. Completem aquesta proposta escrivint frases que expliquen la forma del nostre núvol, allò que nosaltres veiem en mirar-lo.

Però els núvols ens expliquen molt més. I si mirem al cel i reconeixem de quin tipus són podem arribar a predir el temps que farà. I amb aquesta idea, la de meteoròlegs és com hem iniciat l’última activitat per acabar de contestar la pregunta.

Hem conegut quatre tipus de núvols: els estrats, els cumulonimbus, els cirrus i els altocúmuls. Hem agafat les tauletes i a partir d’uns codis QR hem fet diferents activitats que ens han donat pistes per saber quin temps prediuen que farà. I finalment hem enganxat les imatges a les làmines.