Aquests dies continuem treballant el nostre projecte d’aula a 1r.
Ja queda ben poquet i estem investigant les últimes preguntes que ens vam fer a l’iniciar aquest projecte.
La Lluna i la màgia de tot allò que hi fa referència ens fascina. Tenim ganes de saber-ne més així que comencem la nostra tasca a través de l’escolta d’un conte: El guardián de la Luna, de Zosienka. Una bonica història sobre un os polar, l’Emili, a qui li encarreguen una tasca com a Guardalluna: vetllar per la Lluna i perquè la seva llum arribi a tots els animals nocturns.
Però en un moment del conte parem. L’Emil té un problema, i sorgeix la pregunta:
Es posible que la Luna se esté volviendo más pequeña?
A partir d’aquí comencem a explicar als altres allò que sabem i pensem que pot pasar-li. ho anem anotant en un mural conjunt:
El Sol ilumina un trozo de la Luna.
La Luna es grande, luego se hace mas pequeña y vuelve a crecer.
Hay seis tipos de Lunas: Luna nueva, Luna llena…
I per tal d’esbrinar quines hipòtesis són més encertades i quines menys, organitzem tallers durant una tarda.
La classe de 1r B ha quedat ben fosca i és que en aquest espai és on fem la simulació de les fases lunars. Tenim una llum que és el Sol i sempre està quiet. Cadascú de nosaltres ens convertim en la terra i, amb el braç ben estirat, agafem la lluna. Recreem els moviments de la Lluna i la Terra i, a l’anar girant, podem observar com la part il·luminada de la Lluna va canviant. Descobrim com es veu quan diem Lluna Creixent, Lluna Plena, Lluna Minvant i Lluna Nova.
A través d’una lectura guiada, a l’aula de 1r A hem de consultar i llegir fragments de diferents llibres de coneixements sobre aquest satèl·lit per trobar les respostes a unes preguntes determinades. A més de llegir, gaudim observant les imatges i comentant amb els companys. Uns i altres ens ajudem per cercar la informació sobre Què vol dir estar a la Lluna? Qui va ser el primer astronauta a trepitjar la lluna? Quants dies tarda a fer una volta sencera? i Quants satèl·lits té la Terra?
I en l’espai comú de fora les aules hi posem les colxonetes i alguns coixins per poder visualitzar diferents vídeos i notícies sobre la Lluna.
A l’endemà fem la proposta de fer un treball plàstic i ben diferent per poder representar les fases lunars. Una tasca ben dolça!
Per parelles dibuixem i pintem el Sol i la Terra i, tot seguit fem servir galetes “Oreo” per representar-ne les diferents fases. Escrivim també el seu nom i… després de la foto… ens les mengem, mmm!
Finalment, fem el treball de documentació a la llibreta. Cadascú enganxa la seva fotografia i explica les experiències viscudes, aprenentatges nous, reflexions…
SEGUIM!