Ambient d’experimentació a Educació Infantil

Sabeu que molt a prop de l’escola hi ha guixeres?
Segurament tots heu tingut l’oportunitat d’anar a passejar per veure el mirador de Montserrat d’Igualada; doncs bé, quan aneu caminant pel corredor entre la carretera de les Majoles i el Camp de futbol, a la part de dalt, trobareu les antigues guixeres d’on extreien el guix. Veureu les restes d’una pedrera i tindreu l’oportunitat de contemplar les múltiples pedres blanques alabastrines que reguen la zona.
Enguany, a l’escola, estem realitzant ambients d’experimentació a EI relacionats amb aquest mineral tan proper. Els nens i nenes han pogut vivenciar totes les característiques del guix en contraposició amb un altre mineral totalment oposat com és el carbó. Aquest descobriment a través dels sentits, ha motivat converses i coneixements relacionats amb les seves experiències. Així han après a veure les diferències entre la proximitat i llunyania dels elements, la superfície o profunditat, el blanc i el negre, la duresa comprovant la seva textura fent-lo servir per escriure o dibuixar en un paper clar o fosc, manipulant altres materials que se’n deriven en la transformació dels primaris com són: el guix que utilitzem per escriure a la pissarra i l’escòria que resulta de cremar el carbó. Així mateix, entre les restes d’una d’aquestes explotacions, ens és fàcil trobar les empremtes que la matèria orgànica d’animals o plantes han deixat en el mineral, com és en el cas del carbó. Els infants s’ho han passat molt bé aprenent coses noves i han al·lucinat contemplant un fòssil d’una falguera entre les restes agafades a l’escombrera d’una mina.

Laureana D. Zazo