L’alumnat de cicle inicial ha de conèixer l’entorn proper i identificar relacions senzilles entre els elements que en formen part, distingint els elements humanitzats i els naturals. Ha de valorar la importància de respectar i protegir el medi. Ha de conèixer alguns valors fonamentals de la convivència democràtica. També ha de saber situar-se en un espai conegut, orientar-se, definir elements que s’hi troben i saber-ne fer una representació.
Per desenvolupar aquests continguts es treballa amb fotografies i plànols, i es realitzen sortides pel poble. Una de les sortides, la visita al campanar, és el motor del desenvolupament d’aquest projecte.
PROCÉS D’AVALUACIÓ
Quan acabi l’UDI l’alumnat ha de ser capaç de:
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
- Comprendre els missatges orals que es produeixen en activitats d’aula i situacions d’aprenentatge.
- Participar de forma adequada en les situacions comunicatives
- Comprendre i extreure informacions rellevants de textos escrits i audiovisuals
- Haver mecanitzat que abans d’escriure s’ha de pensar i, un cop escrit, s’ha de revisar. Aplicar-ho a tot tipus de textos.
- Mostrar coneixement de l’ortografia de base i de les normes ortogràfiques més bàsiques.
- Escriure textos a partir de models i de creació pròpia.
ÀMBIT MATEMÀTIC
- Reconèixer i utilitzar nombres (cardinals, ordinals i identificadors).
- Usar l’assaig-error per cercar solucions als problemes i a les exploracions.
- Definir la situació d’un objecte a l’espai i d’un desplaçament en relació amb un mateix, tot utilitzant els conceptes: davant-darrere; prop-lluny; dalt-baix; dreta-esquerra.
- Elaborar itineraris en format plànol.
- Cercar semblances i diferències entre objectes i classificar i ordenar objectes d’acord amb diferents criteris.
- Reconèixer figures de tres i dues dimensions en objectes de la realitat.
- Descriure i comprendre les relacions entre diferents figures de dues i tres dimensions, utilitzant les propietats que les defineixen (cub, prisma, piràmide, con, cilindre i esfera) (quadrat, triangle, cercle, rectangle).
ÀMBIT DE MEDI
- Utilitzar croquis, així com referents d’orientació espacial per situar-se en l’entorn, localitzar determinats elements i desplaçar-se.
- Observar l’entorn i identificar relacions senzilles entre els elements que en formen part. També en un plànol del poble situar aquests elements
- Valorar la importància de respectar i protegir el medi.
- Conèixer alguns valors fonamentals de la convivència democràtica,
ÀMBIT ARTÍSTIC
- Reconèixer algunes de les característiques dels elements presents en l’entorn natural, cultural i artístic, i saber dibuixar-los.
- Compartir amb els companys una experiència artística, individual o col•lectiva.
ÀMBIT VALORS
- Acceptar i practicar les normes de convivència i els hàbits cívics.
- Expressar la opinió personal i argumentar-la.
- Participar de forma adequada en les converses col•lectives, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
- Valorar i respectar les produccions d’un mateix i dels altres.
ÀMBIT D’APRENDRE A APRENDRE
- Col·laborar i implicar-se en la realització de les tasques del treball tant individual com en grup.
- Seguir el propi pla de treball.
- Interessar-se per buscar informació i voler saber coses noves.
- Identificar els elements afavoridors i disruptors que dificulten l’aprenentatge.
- Identificar el que ha de saber o saber fer per adquirir l’objectiu proposat.
- Ser capaç d’autoavaluar-se.
- Organitzar-se el propi entorn d’aprenentatge: espai, material…
- Escoltar activament i amb respecte les idees, criteris, propostes i dubtes dels altres.
ÀMBIT D’AUTONOMIA I INICIATIVA PERSONAL
- Dur a terme amb constància les tasques planificades.
- Fer aportacions al grup.
- Assumir tasques amb bona predisposició.
- Ser capaç de superar les dificultats o errors.
ÀMBIT DIGITAL
- Plantejar-se interrogants sobre determinats fets i fenòmens, utilitzar el navegador per cercar de dades i comunicar els resultats de la recerca oralment i/o gràficament. Usar aplicacions informàtiques senzilles.
- Seqüenciar un programa de moviment per al desplaçament d’un robot.
ÀMBIT DE L’EDUCACIÓ FÍSICA
- Orientar-se a l’espai en relació a un mateix i als altres utilitzant les nocions topològiques bàsiques.
SORTIDA CERCANT UN CAMÍ PER ANAR FINS EL CAMPANAR I PODER VISITAR-LO.
L’Anna Rosa i la Núria han explicat com és el campanar i hem pujat fins dalt de tot. Ha estat molt emocionant!
PLÀNOL NUCLI URBÀ
http://www.esparreguera.cat/documents/lavila/planol/planol_nucli_urba.pdf
PLÀNOL BARRIADES
OBSERVANT I CONEIXENT EL PLÀNOL DEL NOSTRE POBLE
SITUANT-NOS I MOVENT-NOS PER PLÀNOLS
PROGRAMANT RECORREGUTS
ACTIVITATS D’ORIENTACIÓ ESPACIAL