Marta i Sara a ESBARJOMÚSIC

25 de novembre de 2014

Arrancà amb força l’escena musical a ESBARJOMÚSIC el passat divendres 25 de novembre amb les companyes, Marta Gonzàlez i Sara Urbaneja, alumnes de 3rB i 4tB respectivament, que en aquesta ocasió ens van interpretar temes de HA-ASH, duet de pop rock mexicà integrat per dues germanes que són creditores de discos d’or i platí per les seves altes vendes, a més de cantautores és un dels grups pop en castellà més important i famós a Mèxic i Llatinoamèrica. El nom artístic “Ha *  Ash” sorgeix de la combinació de Hanna i Ashley. També van cantar temes Fifth Harmony o 5H, grup format per cinc cantants (Ally Brooke, Normani Kordei, Lauren Jauregui, Camila Cabello i Dinah Jane Hansen) que es van presentar com a solistes a les audicions de la segona temporada de The X Factor USA. Una de les seves lletres: Sé que te vas // Que el llanto en mis ojos no se detendrà // Que alguien te espera y te vas…

 

Rubén Cerisuelo, coordinador d’Esbarjomúsic

La ruta Martí i Franquès, un científic de Tarragona

La ruta Martí i Franquès, un científic de Tarragona

 

El dijous 10 de novembre els alumnes de química de primer de batxillerat van gaudir amb la ruta Martí i Franquès. Un actor vestit d’època amb barret de tres pics va guiar els nostres alumnes per la Tarragona del 1800 visitant llocs emblemàtics on va transcórrer la vida del científic. Martí i Franquès va ser un naturalista interessat per les ciències en el sentit més ampli, cosa poc freqüent en la seva època. Va ser el primer en descobrir la composició exacta d’oxigen a l’aire, un 21%. La visita va servir per conèixer l’obra i vida del científic i també per aprendre quines van ser ser les primeres passes vacil·lants de la ciència moderna feta per homes curiosos que en les seves estones lliures es dedicaven a fer experiments a casa seva.

Andreu Faro, J.Luis Martín, professors acompanyants.

Setmana de la Ciència a 2n de l’ESO

En el marc de la Setmana de la Ciència, els alumnes de 2n de l’ESO han visitat el celler de Mas dels Frares. Allí han conegut de primera mà alguns detalls del món fascinant de l’enologia.

La visita ha continuat després a la URV, campus Sescelades, on monitors del programa Apqua els han tutoritzat en un seguit de pràctiques de laboratori químic ben interessants.

 

Departament de Ciències

 

Comissió de Solidaritat de l’INS Vila-seca

Arran de la confluència durant els darrers anys de diverses accions portades a terme des de l’Àrea de Religió vers l’alumnat sobre aquesta temàtica al nostre Institut, aquest any les accions han cristal·litzat amb la creacció d’una nova Comissió al nostre centre: el de la Solidaritat.
Comencem el nostre “inici de viatge” al nostre Institut engegant un nou projecte a nivell de tota la comunitat educativa per tal de sensibilitzar i fer palès uns dels valors més transversals i globals que en tenim a l’abast: la Solidaritat (especialment amb els més pobres i desfavorits del nostre món).
En concret, durant aquest curs escolar ens hem proposat col·laborar amb la tasca que fa el Comitè Oscar Romero de Tarragona-Reus vers els més desfavorits de Centreamèrica, portant a terme fonamentalment tres activitats/petits projectes:
1. Becar a nens/es de Centreamèrica en edat escolar que no poden accedir a estudiar per manca de medis econòmis. En aquest sentit, ara per ara la recaptació està sent tot un èxit, donat que entre famílies, alumnes i professorat hem recaptat més de 1000 euros per becar, al menys, al voltant d’uns 15 nens/es d’aquests països.
2. Portar a terme una carrera solidària al Centre per tal d’aconseguir recaptar fons per ajudar a fer realitat diversos projectes que el Comitè està portant a terme en diversos països centreamericans.
3. Oferir al nostre alumnat diverses xerrades de sensibilització sobre diversos temes relacionats amb “el tercer món” realitzada per membres experts del Comitè Oscar Romero i diverses personalitats relacionades amb el món de l’atenció social als més desfavorits del nostre món.
Us mantindrem informats sobre el desenvolupament d’aquestes activitats.

Silvestre Linares, Professor de l’INS Vila-seca.

La Celestina explicada per Vanesa Fernández Angullo

 

El divendres passat, la nostra ex-alumna Vanesa va explicar a l’alumnat de 1r de batxillerat l’obra de La Celestina. La tragicomèdia de Calisto y Melibea va ser el seu treball de recerca fa 5 anys i va rebre un premi de la URV. L’alumna va explicar des del context històric i literari els aspectes més significatius de la comèdia humanística per arribar a la conclusió que tres tipus d’amor eren l’eix  argumental de l’obra: l’amor carnal, l’amor boig i l’amor com a enfermetat.

Una tesi molt interessant!!!  Moltes gràcies, Vanesa.

Mercedes Bermejo, Departament de Castellà

Renovació del Consell Escolar de centre

El consell escolar del centre és l’òrgan col·legiat de participació de la comunitat escolar en el govern del centre. Així ho determina la Llei d’Educació de Catalunya, que en defineix les seves funcions. En els centres públics, la funció principal del consell escolar és debatre i aprovar tots aquells temes importants per al funcionament i l’organització del centre, com el projecte educatiu, la programació general o la memòria econòmica, entre d’altres.

El procés electoral d’aquesta convocatòria començarà el 7 de novembre i culminarà abans del dia 22 de desembre amb la constitució del consell escolar i presa de possessió dels seus membres. Els representants del consell escolar s’elegeixen per un període de quatre anys i es renoven per meitats cada dos anys.

Al nostre centre el formen els representants de tota la comunitat educativa, és a dir, direcció, professors, alumnes, famílies, personal d’administració i serveis i el representant de l’administració local.

Un nou arbre creix al nostre institut

El dijous 26 octubre de 2016 va tenir lloc un senzill acte per recordar la Júlia Cruset. La Júlia estaria avui fent primer de batxillerat. Els seus companys de classe i amics, familiars, professors i membres de la comunitat educativa van voler reunir-se per recordar el seu etern somriure i expressar-li els seus sentiments allà on estigui ara. A l’acte hi va haver parlaments de companys d’institut, amics, amigues i professors. També es va fer un breu i sentit concert de guitarra.
Per finalitzar aquesta emotiva reunió es va descobrir un teló per admirar un nou arbre plantat en el nostre jardí que ens recordarà sempre l’alegria que la Júlia contagiava a tots els qui s’apropaven a ella.

Imosquis Redacció

Hem visitat l’ICIQ

El dia 20 d’octubre els alumnes de primer de batxillerat de química van ser a l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ) per desenvolupar una jornada de pràctiques de laboratori. Van fer les pràctiques de set experiments seleccionats pel seu interès didàctic i també per la seva espectacularitat. Van poder analitzar aliments, l’acidesa d’oli i vinagre, es van sorprendre amb un fluid no newtonià que canvia de sòlid a líquid segons la pressió i també van descobrir com fer un arc de Sant Martí amb suc de col llombarda. En definitiva, una jornada d’aprenentatge pràctic molt motivadora per als nostres estudiants de batxillerat que potser els ajudi a decidir la seva orientació professional de futur.

 
A. Faro. Departament Ciències.

Hem visitat l’ICIQ

Pràctiques d’enginyeria química a la Universitat Rovira i Virgili

 

Alumnes de tercer d’ESO del nostre institut s’han desplaçat fins a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química de la URV per realitzar una jornada de pràctiques de laboratori.
La meitat d’ells ha realitzat una destil·lació d’una mescla d’alcohol i aigua per comprendre la relació entre la concentració del destil·lat amb la solució inicial. L’altra meitat ha treballat l’adsorció (amb d), un procés utilitzat, per exemple, per eliminar contaminants de l’aigua. Les pràctiques eren d’un nivell de batxillerat però els nostres alumnes s’han desimbolt amb habilitat. El matí ha finalitzat amb una xerrada del professor Laureano Jimenez sobre la química i l’enginyeria de l’iPhone. Qui sap si en el futur els nostres alumnes estaran en aquestes aules no com a visitants sinó com a alumnes matriculats.

Faro / Laura Nomen. Departament de Ciències

Homenatge a Bob Dylan a Esbarjomúsic

 

Des del seu exili americà, el poeta Luis Cernuda va escriure una pàgina memorable sobre les biblioteques, es lamentava de la pols que s’amuntega a sobre dels llibres oblidats en els seus laberints interminables.

Cernuda suggeria que la lectura no fos “llegir per morir”, pensava que la poesia és sempre la recerca de la paraula justa, amb la força de l’oralitat i amb els poemes que han anat passant de boca en boca i que han trobat nova vida cada cop que eren recitats de nou i pensava amb Dylan al costat de Poe, Shaw o Wilde, i de Marx, Jung, Marlene Dietrich, Mae West, Sonny Liston, Stan Laurel i Oliver Hardy. Icones de la cultura popular, en bona part menystingudes pels guardians de l’alta cultura i els capellans de la puresa elitista.

 

Xavier Antich

 

Informació sobre la vaga d’estudiants del 26 d’octubre

Benvolguts pares/mares:

El dia 26 d’octubre hi ha convocada una vaga estudiantil.

Pel que fa a l’alumnat,

El decret 102/2010, de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatiu, preveu en l’article 24 que els alumnes a partir de 3r d’ESO puguin no assistir a classe de forma que aquestes absències no tinguin la consideració de falta ni siguin objecte de sanció, sempre que el centre tingui la corresponent autorització dels seus pares i que els delegats ho hagin comunicat a la direcció del centre.

Per tant i amb l’objectiu de clarificar la situació pels propers dies, la direcció del Centre considera:

Que en el primer cicle d’ESO (primer i segon curs) s’ha d’assistir a classe de forma ordinària i obligatòria.

Que en el segon cicle d’ESO, (3r i 4t) si els alumnes desitgen no assistir a classe, cal que els pares signin l’autorització que adjuntem. Per tant, és la família qui es fa càrrec.

Pel que fa al Batxillerat, cal que els delegats comuniquin a la direcció del centre la intenció de cada grup resultat de la corresponent reunió.

Per qualsevol dubte quedo a la seva disposició,

Mercedes Bermejo, directora

Teens’ Lab

Teens’ Lab

El dimecres, 19 d’octubre, els nostres alumnes de física i química de 4t de l’ESO han visitat la Universitat Rovira i Virgili per a realitzar-hi les activitats del programa de formació química Teens’Lab. Teens’Lab és un projecte organitzat conjuntament per l’empresa BASF i la Universitat Rovira i Virgili, i té per objectiu oferir un tast del treball en un laboratori químic universitari als alumnes que estan finalitzant l’ESO.

La sortida ha inclòs també una visita a les instal·lacions de l’empresa BASF.

Susana Mallafré / Ventura Ferré

 

​Menció honorífica per la nostra companya Fuensanta Martínez als premis AURIGA FUSCUS 2016

El passat divendres dia 7 d’octubre, els membres de la comissió directiva del Consell Esportiu del Tarragonès, a proposta del jurat dels premis, van considerar oportú que la Sra. Fuensanta Martínez Villar rebés una distinció especial en reconeixement a la seva trajectòria professional i també per la seva dedicació aquests últims anys a l’esport amb discapacitats.
Aquesta distinció es lliurà a la Gala Avriga Fvscvs 2016, el dia 7 d’octubre de 2016 a les 18.30h., al Teatre Auditori del Centre Cultural del Morell.
Va ser un acte molt emocionant i la professora d’educació física va estar molt satisfeta i agraïda per la distinció.

Direcció

Llegeix-me

Fins al 20 de novembre tens a la teva disposició un conjunt de llibres exposats a l’entrada del teu institut. Els pots fullejar i si te n’agrada algun el pots agafar en préstec passant abans per la biblioteca. Hi trobareu còmics, mangues, llibres divulgatius, novel·la… cedits per la biblioteca de Vila-seca.

Animeu-vos i gaudiu de la lectura!

COMISSIÓ DE LA BIBLIOTECA

Inici comissions de treball

21 de setembre de 2016

Ja han començat a treballar les comissions de l’institut
El nostre centre organitza una sèrie de comissions per tractar monogràficament àrees d’especial interès. Es debat i es planifiquen accions. En aquestes comissions hi participen professors i també alumnes. Les comissions del present curs són: informàtica-TAC, medi ambient, festes d’activitats, biblioteca, convivència, diversitat i pedagògica. A més tenim l’associació esportiva que es dedica al Pla Català de l’Esport. En aquest curs, la novetat és que la Comissió de solidaritat s’encarregarà del projecte del Comitè Oscar Romero que específicament buscarà recursos per ajudar a alumnes de països de Llatinoamèrica. Els alumnes participen en la comissió de medi ambient com a delegats mediambientals i també a la de la biblioteca com a biblionautes.

Mosquis. Redacció

Activitats extraescolars

 

Aquesta setmana començarà la preinscripció a les activitats extraescolars. L’alumnat haurà d’apuntar-se a la secretaria del centre.

Preu mensual: 5 euros/activitat (excepte cuina que té un sobrecost de dos euros/dinar i l’estudi assistit que és gratuït pels socis de l’AMPA).

El cas del taller de robótica dependrà de preus i disponibilitat.

L’horari i la planificació de les activitats extraescolars queden pendents de modificació tot depenent de la demanda de l’alumnat.

El taller d’estudi assistit es recomana per l’alumnat d’aula d’acollida i de primer cicle que necessiten un guiatge. Es un espai per fer deures, repassar conceptes o consultar dubtes

Programa de Formació i Inserció

 

 

S’han iniciat les classes del PFI, Programa de Formació i Inserció d’Auxiliar en establiments hotelers i restauració. Setze alumnes d’entre 16 i 21 anys es formaran en tasques d’auxiliar de cuina, sala i hotel. També seguiran formant-se en matèries generals com matemàtiques, català, castellà, anglès o ciències socials. El curs facilita la reinserció dels alumnes en el sistema educatiu. A més, ofereix avantatges per a l’accés a cicles formatius de grau mitjà i facilita la inserció laboral gràcies a les pràctiques que es realitzen en empreses de l’entorn.

 

Mosquis. Redacció

INICI DE LES CLASSES

El dilluns 12 de setembre els alumnes van començar les classes. Els estudiants de primer d’ESO van ser reunits al gimnàs. La directora i la cap d’estudis els van dirigir unes paraules de benvinguda al centre i els van donar les primeres informacions útils per a uns alumnes que acaben d’arribar. Després, les seves tutores els van acompanyar a conèixer el centre i l’aula assignada al grup.
La resta d’alumnes es van trobar amb els seus tutors a les aules. Horaris, llibres, materials i elecció de les assignatures optatives van ser les activitats principals d’aquest primer dia.
El dimarts 13 les classes es van desenvolupar segons l’horari habitual. Les primeres impressions de professors i alumnes són bones. L’únic aspecte a remarcar és que si poguéssim canviaríem les altes temperatures dels primers dies de setembre. Els desitgem a tots un curs ple d’il·lusió, de bones vivències i de millors resultats.

iMosquis. Redacció

INICI DE LES CLASSES

 

12 de setembre de 2016

 

 

Programa ACTI STEM

6 de setembre de 2016

El nostre institut has estat un dels centres pilots escollits per posar en marxa el programa ACTI STEM. Aquesta iniciativa té com a objectiu promoure vocacions científiques. Per a això s’intenta fomentar la ciència amb base experimental com a projecte de… Llegeix més»

S’Inicia el curs amb normalitat

Setembre de 2016

Amb l’arribada de setembre torna el moviment a passadissos i aules del nostre centre. Durant els primers dies es van realitzar els exàmens extraordinaris de setembre i les corresponents juntes d’avaluació. Pràcticament s’han incorporat tots els professors novells. Els departaments i direcció donen… Llegeix més»

Troia segons Schliemann

El divendres 15 d’abril vam tenir la sort de comptar amb la visita del catedràtic de grec Joan Alberich Mariné que ens va parlar sobre la ciutat de Troia i sobre Schliemann, que va ser capaç de descobrir on estava situada aquesta ciutadella a la… Llegeix més»

Participem en la XXII trobada de corals

Aquest passat dijous, 14 d’abril, alumnes de 2n i 4t de l’ESO, hem assistit a la XXII trobada de corals a l’Auditori Josep Carreras. En aquesta trobada han assistit més de 17 instituts i escoles de 7 municipis diferents amb un total de quasi 400 alumnes tots reunits per una sola cosa: cantar les cançons que hem treballat durant el curs a l’hora del pati amb els nostres professors de música.